آشنایی با دانش آیورودا

سلامتی پوست با شناخت دوشای بدن - قسمت سوم

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

سلامتی پوست با شناخت دوشای بدن - قسمت سوم

سلامتی پوست با شناخت دوشای بدن - قسمت سوم

 

یکی دیگر از مهم ترین عوامل موثر در سلامتی پوست ، هیدراته نگهداشتن پوست در طول شبانه روز است .
هیدراته کردن پوست یکی از بهترین اقدامات مراقبتی از پوست است که سبب حفظ جوانی و سلامت و طراوت پوست می شود. هیدراته کردن پوست یعنی رساندن آب کافی به آن در طول شبانه روز.


محافظت و مراقبت از پوست در طول روز در برابر عوامل مخرب مانند آلودگی ها به تنهایی کافی نیست و یک امر مهم رفع تشنگی بدن و پوست می باشد. نوشیدن آب به مقدار کافی در طول شبانه روز از عوامل مهم مبارزه و پیشگیری از اختلالهای پوستی می باشد. همچنین استفاده از روغن های گیاهی مناسب و محافظت کننده از پوست مانند روغن کنجد و روغن بادام و ماساژ پوست با آن قبل از خواب شبانه نباید فراموش شود



در این مورد پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید

8 راه برای مبارزه با کم آبی در بدن


البته میزان آب مورد نیاز برای افراد در طول شبانه روز متفاوت است و برخی بیشتر و برخی دیگر مقدار کمتری به نوشیدن آب نیاز دارند اما افرادی که دوشای غالب در بدن آنها دوشای واتا می باشد به دلیل طبع خشک و سردی که این دوشا دارد نیاز دارند تا در طول شبانه روز مقدار آب بیشتری بنوشند تا آب مورد نیاز بدن و پوست آنها فراهم شود. در غیر اینصورت خیلی سریعتر از دیگران دچار خشکی و پیری و چروک های پوستی می شوند

 

اما افرادی که دوشای غالب در بدن آنها ، دوشای پیتا می باشد در رتبه دوم قرار دارند . به دلیل طبع گرم این دوشا ، این افراد نیز نیاز دارند تا در طول شبانه روز مقدار آب کافی بنوشند. بسیاری از این افراد به ویژه در فصل تابستان به شدت دچار تشنگی در بدن شده و لازم است نوشیدن آب فراوان را در این روزها فراموش نکنند.


افرادی که دو دوشایی هستند یعنی دوشای بدن آنها پیتا-واتا یا واتا-پیتا هست حتما لازم است به نوشیدن آب کافی در طول شبانه روز توجه داشته باشند


اما افرادی که دوشای غالب در بدن آنها دوشای کافا می باشد نسبت به افراد دیگر با دوشای واتا یا پیتا ، نیاز کمتری به نوشیدن آب دارند زیرا تیپ بدنی آنها ، بیشتر آب را در بافتها ذخیره می کند اما این به معنای کم نوشیدن آب نیست و لازم است آنها هم مقدار کافی آب بنوشند


در مورد هیدراته کردن بدن و پوست به نکات زیر توجه نمایید:


1 - هر گز سعی نکنید به حالتی برسید که احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید ، " تشنگی علامت این است که بدن شما قبلا دهیدراته شده (یعنی از آب خالی شده ) و هرگز نمی توان از این حالت و نشانه به عنوان یک علامت مناسب و راهنما جهت برطرف کردن تشنگی بهره جست."


2 - یک لیوان بزرگ و یا یک بطری 1.5 لیتری آب همیشه در محل کار یا همراه خود داشته باشید و سعی کنید آنرا در طول روز بنوشید .


3 - هرگز سعی نکنید نوشیدنی هایی همچون " قهوه ، نوشیدنی گازدار و چای را جایگزین آب کنید زیرا این قبیل نوشیدنی ها دقیقا مثل داروهای مُدر در داخل بدن عمل می کنند و باعث میشوند که مقدار ادرار افزایش یابد ( مُدر به داروهایی گفته میشود که باعث افزایش ادرار میشوند ) ، سعی کنید در صورت نوشیدن این قبیل نوشیدنی ها سریعا به عنوان جایگزین آنها،  آب کافی بنوشید .


4 - بخاطر داشته باشید که بیماریهایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از دلایل دهیدراته ( کمبود آب بدن ) شدن بدن میباشند


5 - هرگز مقدار آبی که در طول تمرین ورزشی یا فعالیتهای زیاد از دست میدهید را دست کم نگیرید . به ازای هر 100 گرم وزنی که در طول تمرین از دست میدهید باید 100 گرم آب بخورید ! " پس لازم هست که قبل و بعد از تمرین خود را وزن کنید


6 - در طول تمرین ، جرعه جرعه آب بنوشید . یک بطری بزرگ آب به همراه خود به باشگاه ببرید و هنگامیکه در حال انجام تمرینات سنگین و با شدت هستید ، بین حرکتها و ست ها ، جرعه ای آب بنوشید. به ویژه افرادی که دوشای غالب در بدن آنها دوشای واتا یا دوشای پیتا می باشد لازم است حتما این مورد را رعایت کنند. زیرا در غیر اینصورت ، تمرین ورزشی آنها موجب افزایش زیاد و نامتعادل شدن دوشای غالب در بدن آنها شده و دچار اختلال های حاصل از آن خواهند شد.


7 - اگر بیشتر وقت خود را بیرون از خونه سپری میکنید مطمئنا به آب بیشتری نیاز دارید به ویژه در فصل گرم.


8 - روز خود را با آب شروع کنید و با آب هم به پایان برسانید . این کار باعث میشود تا آبی را که در طول شب بر اثر تعریق و تنفس از طریق بدن دفع میشود را جبران کنید.


9 - کسانی که بدنسازی کار میکنند ( چه زیبایی و چه پاورلیفتینگ ) در طول روز حداقل باید 3 لیتر آب بنوشند


* چگونگی تشخیص دهیدراته ( کمبود آب ) شدن بدن :


اگر آب به انداره کافی بنوشید رنگ ادرار کاملا شفاف و مقدار آن نیز مناسب است . اگر رنگ ادرار پر رنگ و در عین حال بودار باشد یکی از علامت های دهیدراته شدن بدن می باشد و همچنین نشانه این است که بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود ، شروع به تخریب بافتهای عضلانی کرده است و در این حالت دوشای واتا یا دوشای پیتا در بدن شما به شدت در حال افزایش یافتن است و بزودی شاهد بروز اختلال های حاصل از آن در خود خواهید بود


مطالب پیشنهادی:


 

لطفا پرسش ها و نظرات خود را از طریق کادر زیر ارسال کنید

درج پرسش

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه آیورودا دانش آیورودا سلامتی پوست با شناخت دوشای بدن - قسمت سوم