دانش آیورودا (علم زندگی)

آشنایی با آیورودا

دیناچاریا ، برنامه روزانه در آیورودا

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

daily routine dinacharya - دیناچاریا ، برنامه روزانه در آیورودا

 

برنامه روزانه در زبان سانسگریت "دیناچاریا" Dinacharya نامیده می شود که به معنای همگام بودن با روز است و همگام بودن با روز به معنای آن است که چرخه های زمین ، ماه و خورشید بر شما تاثیر گذار هستند. البته چرخه های سیارات دیگر نیز بر شما و زندگی تان تاثیر می گذارند اما کمی پنهانی تر

 

یکی از ارکان آیورودا حفظ سلامت است و هماهنگی با چرخه ها و دوره های طبیعی ، از عوامل اصلی در حفظ سلامت به شمار می آید. دانشمندان آیورودا معتقدند برنامه روزانه عامل بسیار مهمی در افزایش یا کاهش طول عمر است

 

 

بسیاری از انسان ها به هماهنگی و نظم در زندگی روزانه خود نیاز دارند تا به آنها سلامتی پایداری ببخشد. برنامه صحیح روزانه می تواند به بهبود بیماری ها کمک کرده و از افزایش برخی اثرات مضر برنامه غذایی و سبک زندگی ناسالم در شخص پیشگیری کند

 

 

خبر خوب این است که هیچگاه برای کسب عادتهای خوب دیر نیست. اندام های بدن به طرز شگفت انگیزی خود را با عادات جدید وفق می دهند اما هنگامی که ارتباط فرد با چرخه های روزانه قطع شود ، کم کم ناخوشی به سراغ او می آید و احساس می کند که آنگونه که باید باشد ، نیست

 

 


یک روال روزانه سودمند


 

 

انجام برنامه روزانه بسیار ساده است. شب ها قبل از خواب برای روز بعد خود برنامه ریزی کنید که کارهایتان را به ترتیب و منظم و بدون عجله کردن انجام دهید و مسلما برای این منظور لازم است صبح با انرژی از خواب بیداری شوید. برای این منظور به توصیه زیر عمل کنید:

 

 

روز خود را با نشاط شروع کنید زیرا اهمیت زیادی دارد و بر تمام روز تاثیر می گذارد برای این منظور لحظه بیدار شدن از خواب شبانه بسیار مهم است. صبح زود از خواب برخیزید اما مراقب باشید که سنگینی پلک چشم ها باعث نشود تا دوباره بخوابید زیرا کسل و افسرده خواهید شد. برای سحر خیزی لازم است شب قبل را زود به بستر خواب رفته باشید. میزان خواب شبانه مورد نیاز شما بیشتر به نوع دوشای غالب در بدن تان دارد. واتایی ها بیشترین میزان خواب را نیاز دارند چیزی حدود 7 تا 8 ساعت و کافایی ها کمترین میزان خواب شبانه را نیاز دارند چیزی حدود 5 تا 6 ساعت. خوابیدن بین ساعت 11 شب تا 6 صبح مفید است

 

 


ساعات خواب و بیداری


 

 

پس از بیدار شدن از خواب ، بلافاصله مشغول به کار نشوید. کمی به بدن خود پیچ و تاب دهید و چند دقیقه ای را مدیتیشن انجام دهید و پس از آن به یوگا بپردازید

 

 

سپس دوش آب گرم گرفته و به خوردن صبحانه ای مناسب مزاج تان و فصل سال بپردازید. در این مورد به توصیه های آیورودا درباره انتخاب نوع صبحانه مناسب با دوشای بدن تان عمل کنید. مسلما هر نوع صبحانه ای برای هر تیپ دوشایی و هر فصل از سال مناسب نمی باشد


 

مطالب مفید پیشنهادی:

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا دیناچاریا ، برنامه روزانه در آیورودا