دانش آیورودا (علم زندگی)

توجه:

کاربر گرامی در صورتی که با کلیک بر روی "عنوان مطالب" ، صفحه ی "عضویت و ورود به سایت" به شما نمایش داده می شود به معنای آن است که برای مشاهده این مطالب در ابتدا لازم است در سایت عضو شده و یا در صورتی که قبلا در سایت عضو شده اید در ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود به سایت وارد شوید تا بتوانید مطالب این بخش را مشاهده فرمایید
برای عضویت و یا ورود به سایت ، بر روی (ورود / عضویت) کلیک کنید


 

آشنایی با دانش مدیتیشن

مراقبه ، راه نیروانا

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

meditation nirvana - مراقبه ، راه نیروانا

 

 مراقبه در بهترین حالت باید بر مبنای برنامه روزانه شما باشد زیرا مراقبه منظم میتواند تغییرات بسیار مثبتی در زندگی شما ایجاد کند.

مراقبه رکن اصلی آیورودای عملی است که بر انجام منظم آن بسیار تاکید شده است. توجه داشته باشید که مراقبه صرفا بستن چشم های خود و در گوشه ای نشستن ، نیست بلکه آگاهی خالصی است که موجب هماهنگی بین ذهن و جسم می شود و شخص توانایی تمرکز فکر و توجه می یابد

 تمرین مراقبه از نظر هیجانی و احساسی نیز به شما کمک می کند تا آسان تر و ساده تر از قبل با مشکلات و دغدغه های روزمره روبرو شوید

 

 

گوشه ای آرام از خانه را برای تمرین مراقبه صبحگاهی خود انتخاب کنید. داشتن تهویه و نور مناسب در این مکان ضروری است تا مانع از روند مراقبه نشود. وسایلی که موجب سر و صداهای اضافی می شوند مانند تلویزیون و تلفن را از قبل خاموش کنید. تا جای ممکن ، مکان ثابتی را برای تمرین مراقبه روزانه خود انتخاب کنید زیرا این کار موجب افزایش انرژی ساتوایی در آنجا می شود که به شما آرامش بیشتری می بخشد.

 

ساعت مشخصی را در هر روز به مراقبه خود اختصاص دهید چون باعث تقویت و رشد بیشتر مراقبه در شما می شود. هنگام طلوع و غروب خورشید بهترین زمان برای انجام مراقبه می باشد

 

به صورت چهار زانو بر روی یک قالیچه یا بالشی مناسب بنشینید. اگر نشستن در این وضعیت برای شما سخت است میتوانید بر روی یک صندلی مناسب بنشینید. ارتفاع صندلی باید به گونه ای باشد که وقتی بر روی آن می نشینید ، کف پاها مماس بر روی زمین باشند

 

در این وضعیت بدن تان را آرام نگهدارید. بهتر است ستون فقرات و گردن شما کاملا صاف باشد

 

 

چشمهایتان را ببندید و بر روی جریان دم و بازدم از مجرای بینی خود تمرکز کنید. اجازه دهید تنفس به شکل عادی انجام شود و برای انجام آن به خود فشار وارد نکنید

 

این وضعیت را با توجه به توانایی بدن تان بین 5 تا 15 دقیقه ادامه دهید. مهم است که بیش از توانایی خود سعی نکنید این وضعیت را ادامه دهید. آنچه در تمرین مراقبه باعث رشد و پیشرفت شما می شود ، تعهد و تلاش برای انجام منظم آن است نه وارد کردن فشار اضافی به خود برای افزایش مدت زمان آن.

مدت زمان تمرین باید با توجه به میزان رشد و افزایش توانایی و به مرور زمان افزایش یابد

پایبندی به انجام مراقبه بسیار مهم تر از مدت زمان انجام هر مراقبه می باشد

 

 

میتوانید در این وضعیت به تکرار مانترا نیز بپردازید. البته انتخاب مانترای مناسب باید با توجه به نوع دوشای غالب در بدن انجام شود. این کار بر عهده یک متخصص آیورودایی است اما به طور معمول از مانترای "شریم Shrim " برای واتایی ها و از مانترای " رام Ram" برای پیتایی ها و از مانترای "هریم Hrim" برای کافایی ها استفاده می شود

 

 

پس از اتمام زمان هر جلسه تمرین مراقبه ، به آرامی حواس خود را به محیط و صداهای پیرامون تان متوجه کنید و سپس به آرامی چشم هایتان را باز کنید. لحظاتی در همین وضعیت باقی بمانید و سپس به دنبال کارهای خود بروید. هرگز به صورت ناگهانی از مراقبه خود خارج نشوید و با سرعت به دنبال کارهایتان نروید

 

 

در ابتدای راه تمرین مراقبه همواره برای فرد مشکلاتی بوجود می آید مانند بی قراری ذهن که تلاش می کند به هر موضوعی سرک بکشد که البته موضوع مهمی نیست و به مرور زمان با ادامه دادن تمرینات مراقبه ، کاهش خواهد یافت

 

 

و یا برخی از مراقبه کنندگان پس از طی مدتی از تمرین ، از نتیجه نگرفتن ، بی تاب و نا امید می شوند. این یک فریب ذهنی است و باید به یاد داشته باشید که اثرات مراقبه به آرامی و تدریجا در فرد رشد می کند. پس صبورانه باید به مراقبه خود ادامه داد

 

 

مشکل دیگر ، هجوم افکار مزاحم در حین تمرین مراقبه به ذهن می باشد که این مورد هم کاملا طبیعی است. سعی نکنید آنها را سرکوب کنید فقط هر موقع متوجه شدید که به دنبال آنها رفته اید ، دوباره به موضوع مراقبه خود باز گردید

 

 

صبر و بردباری و تلاش ادامه دار ، رمز موفقیت در تمرین مراقبه می باشند

 


مطالب مفید پیشنهادی:

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

با ما در تماس باشید

ما را در صفحات اجتماعی دنبال نمایید...
شما اینجا هستید: خانه مدیتیشن آشنایی با مدیتیشن مراقبه ، راه نیروانا