آشنایی با دانش مدیتیشن

چگونه بدون مدیتیشن توجه خود را گسترش دهیم؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

چگونه بدون مدیتیشن توجه خود را گسترش دهیم؟

چگونه بدون مدیتیشن توجه خود را گسترش دهیم؟

همواره تمرین مدیتیشن به عنوان یک راه مناسب و تاثیر گذار برای افزایش توجه و تمرکز معرفی و تمرین شده است اما این تنها راه برای رسیدن به این منظور نیست و میتوان از راه های ساده تری نیز توجه خود را گسترش داد


در زیر تعدادی از روشهای ساده معرفی شده اند که تمرین آنها برای هر فردی امکان پذیر است و به سادگی میتوان از آنها در جهت افزایش توجه خود استفاده نمود:


1 - وقتی صبحگاه از خواب شبانه بیدار می شوید قبل از بیرون آمدن از رختخواب خود ، زمانی که چشمان خود را باز می کنید ، به بدن خود بر روی تشک خواب توجه کنید و سطح تماس بدن را با تشک احساس کنید. برای لحظاتی به تمامی نقاط تماس بدن خود با سطح تشک توجه کنید و آن را احساس کنید


2 - زمانی که در کنار میز صبحانه نشسته اید تا صبحانه خود را میل کنید ، قبل از آن ابتدا نوشیدنی خود را ببوئید و بوی آن را در بینی و ذهن خود بخوبی احساس کنید. زمانی که آن را می نوشید برای لحظاتی در دهان خود مزه مزه کنید و طعم آن را بخوبی احساس کنید


3 - زمانی که به حمام می روید تا استحمام کنید ، ریزش آب را بر روی بدن خود بخوبی احساس کنید و به آن توجه نمایید


4 - اگر از اتومبیل شخصی استفاده می کنید ، زمانی که فرمان را در دست ها می گیرید برای لحظاتی به آن توجه کنید و بخوبی آن را در دستهای خود احساس کنید. و اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید زمانی که در آن نشسته اید و به صندلی تکیه داده اید به سطح تماس بدن خود با صندلی توجه کرده و آن را احساس کنید


5 - گاهی به آسمان نگاه کنید و به آنچه در آسمان می بینید توجه کنید. ابرها ، پرنده ها و ... بخوبی آنها را ببینید و برانداز کنید


6 - با همکار خود احوالپرسی گرمی داشته باشید و زمانی که با شما صحبت می کنید با دقت به صحبتهایش گوش دهید


7 - به توانائیهای اعضای خانواده خود توجه کرده و آنها را تشویق و تحسین کنید


8 - موقع صرف ناهار قبل از صرف آن ، ابتدا لحظاتی به آن توجه کنید و آن را بررسی کنید. در ظرف غذای شما چه خوراکی قرار دارد؟ بافت آن چگونه است؟ چه بوئی می دهد؟ چه مزه ای دارد؟ با دقت بو و مزه آن را بررسی کنید. لقمه ای از آن در دهان بگذارید و آرام آرام بجوید و مزه و طعم آن را در این لحظات با دقت بررسی و تجربه کنید


9 - به یک پیاده روی بروید و در موقع پیاده روی به سطح تماس کف پاها با سططح زمین توجه کنید و آن را احساس نمایید. به اطراف خود بنگرید و تمامی مناظر را یک  به یک ابا دقت ز نظر بگذرانید


10 - گاهی در وضعیت ایستاده یا نشسته قرار بگیرید و در ذهنتان به بدن خود از از سر انگشتان پاها به سمت سر توجه کنید. آرام آرام و تدریجی در دورن ذهنتان از انگشتان پا به سمت سر حرکت کنید. توجه کنید  در هر قسمت از بدن تان چه احساسی دارید؟ آیا گرم است یا سرد یا هیچکدام؟ در بین انجام این کار ممکن است دچار حواس پرتی شوید. اشکالی ندارد دوباره اسکن بدن را از ادامه آن انجام دهید


11 - استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت را مدیریت کنید.فقط در زمان هایی که ضروری است از آن استفاده کنید و هرگز برای وقت گذرانی به سراغ آن نروید


12 - گاهی به طلوع و غروب آفتاب توجه کنید و نظاره گر آن باشید و آن را با تمام وجودتان احساس کنید


13 - گاهی شب ها به آسمان بالای سرتان نگاه کنید و به تک تک آنچه در آسمان می بینید را با دقت نگاه کنید


14 - گاهی زمانی را برای خلوت کردن با خودتان قرار دهید و به تنهایی به صداهایی که در پیرامونتان هست، گوش دهید. چشمانتان را ببندید و به صداهایی که به گوش های شما می رسد ، توجه کنید. برای دقایقی فقط به صداها گوش دهید. بدون قضاوت

 

لطفا پرسشها و نظرات خود را از طریق کادر زیر ارسال کنید

{jcomments on}

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه مدیتیشن دانش مدیتیشن چگونه بدون مدیتیشن توجه خود را گسترش دهیم؟