آشنایی با دانش مدیتیشن

ذهن سالم با مدیتیشن

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

healthy mind meditation - ذهن سالم با مدیتیشن

ذهن سالم با مدیتیشن

 


جهان همواره در حال تغییر است اما این فرصت به ما داده شده که ذهن ، بدن و روح خود را در این تغییر ، تجدید کنیم
داشتن ذهنی سالم ، حق هر کسی است اما نیاز است تا هر فردی با انجام مراقبت های لازم ، ذهن خود را سالم نگهدارد اما بسیاری از افراد در انجام این مراقبت ها ، ناتوان هستند و یا در این مورد آموزش های لازم را نداشته اند

 


مدیتیشن ، ساده ترین مراقبت ذهنی است که هر فردی به آن دسترسی دارد و بدون هیچ هزینه ای میتواند از آن در جهت سالم نگهداشتن ذهن خود استفاده کند هرچند همه ی ما از کودکی تا کهنسالی همواره از مدیتیشن استفاده کرده ایم ولی شاید از انجام آن آگاه نبوده ایم. زمانی که به موسیقی گوش می دهید یا به طلوع و غروب خورشید نگاه می کنید در حقیقت در حال تمرین مدیتیشن هستید. در حقیقت در این لحظات شما از گذشته و آینده رها شده اید و فقط در زمان کنونی و حال قرار گرفته اید و این همان مدیتیشن است

 


وقتی به گذشته فکر می کنید ، پریشان و افسرده می شوید و زمانی که به آینده می اندیشید دچار استرس و اضطراب می گردید اما لحظه ای که به اکنون فکر می کنید در حال انجام مدی تیشن هستید و آرامش دارید

 


بیشتر افراد واقعاً با تغییر دیدگاه خود مبارزه می کنند. طبق گفته های ربکا گلادینگ (Rebecca Gladding, MD) ، دکترای روانشناسی ، امروز بخشی از مغز به نام قشر جلوی پیشانی مغز (که به عنوان مرکز "من" نیز شناخته می شود) با شما و دیدگاه شما گره خورده است ، از جمله رویاپردازی.

 


قبل از انجام مدیتیشن، این مرکز به شدت به مراکز وحشت در مغز مرتبط است. این به توضیح این مساله کمک می‌کند که چرا وقتی مضطرب هستید، احساس می‌کنید که به دام افتاده‌اید. از آنجا که این مرکز همیشه در حال کار است، فقط تجربیات شما را پردازش می‌کند، و در آن باقی می ماند و این توضیح می‌دهد که چرا تغییر الگوها سخت است. مدیتیشن این پیوند را تضعیف می‌کند.


زمانی که با افکاری مانند "من هیچ انتخابی ندارم" یا "نمی‌دانم چه کار کنم" روبرو هستید ، تمرین مدیتیشن به شما کمک می کند تا از آنها دور شده و این افکار و جملات که بار منفی زیادی با خود همراه دارند ، تضعیف شوند. بهترین روش برای تضعیف این افکار این است که با آنها روبرو شوید و فقط به نظاره آنها بپردازید مانند زمانی که به نظاره طولوع یا غروب خورشید می پردازید و فقط ناظر بالا آمدن یا پایین رفتن تدریجی خورشید هستید و کاری انجام نمی دهید. این افکار را نیز به همان شکل نظاره کنید و فقط نظاره کنید و ... و به این شکل قدرت آنها ضعیف و ضعیف تر خواهد شد

 


اما اگر احساس می کنید که برای شما ترسناک است که با این روش با این افکار منفی در خود روبرو شوید قابل درک است و توصیه می شود در این مورد حتما از یک متخصص سلامت روانی کمک بگیرید

 


وقتی شروع به دور کردن خود از ترس می‌کنید، به طور طبیعی منطقی‌تر و آرام تر می‌شوید و یک دیدگاه متعادل تری خواهید داشت. با تمرکز و مدیتیشن مداوم، مغز شروع به تجزیه و تحلیل خود و دیگر روش‌های موثر می‌کند. روشی که با آن شما دنیا را بهتر درک می‌کنید و خودتان شروع به تغییر می نمایید. تغییر عادات و الگوهای قدیمی که برای شما آسانتر خواهد بود

 

 

آیا تا به حال سعی کرده‌اید که مغزتان را خاموش کنید ؟ "

 

مسلما می اندیشید با این حجم زیاد افکاری که در سر دارید ، این کار غیر ممکن است. اگر مانند بسیاری از مردم هستید، روزهایی را تجربه کرده اید که به نظر می‌رسد هیچ وقت به پایان نمی رسند. و این زمانی است که مغز شما بیش از حد کار می‌کند و در این زمان ، الگوهای آشنا و خاطرات دردناک باز به سراغ شما می آیند.

 


احتمالا متوجه شده اید که همواره یک فکر منفی منجر به زائیده شدن یک فکر منفی دیگر می شود. تقریبا همه مقالات روانشناسی توضیح می‌دهند که یک اندام کوچک در مغز به نام هیپوکامپ، نقش بزرگی در نمایه‌ سازی ایفا می‌کند و خاطرات جدیدی از تجربیات شما را شکل می‌دهد. هیپوکامپ با بادامک مغز در ارتباط است که مرکز ترس و واکنش در برابر ترس است. وقتی استرس و اضطراب را تجربه می‌کنید، دیگر جای تعجب نیست که افکار قدیمی و منفی مدام خاطرات دردناک را فراخوانی می کند

 


مغز به طور مداوم براساس نحوه ارتباط ذهن با آن تغییر می‌کند. بیشتر اوقات ذهن در حال برنامه ریزی برای رهایی از شرایط دردناک است اما زمانی که ذهن بر اثر هجوم و مواجه با سیل افکار منفی ، خسته می باشد مسلما برنامه ریزی برای رهایی از اسارت آنها کاری سخت و دشوار است و به مرور افسردگی و اضطراب را برای فرد به همراه خواهد داشت و برای پیروزی در این میدان نبرد ، نیاز به یک چشم انداز کارساز است که همان چند دقیقه تمرین روزانه مدیتیشن می باشد

 


خبر خوب این است که هر روز می‌توانید با چند دقیقه مدیتیشن شروع کنید. به مرور زمان، متوجه خواهید شد که افکار ناخواسته ، شروع به کم شدن و دور شدن از شما می کنند. کم‌کم با فضایی از سکوت آشنا خواهید شد. این مکان صلح و استراحت است - بدون وجود منتقد داخلی و خود قضاوتی. این یک پناه‌گاه امن برای شما است.

 

 

 

مدیتیشن ، کلیدی برای تکامل شماست

 

 

شما کم‌ کم متوجه خواهید شد که مدیتیشن ذهن تان را آرام کرده و استرس را کاهش میدهد و به شما قدرت می دهد تا بتوانید انتخاب های بهتری داشته باشید. زمانی که به طور واضح و خوش بینانه فکر می‌کنید و می اندیشید ، همه چیزها شروع به تغییر می‌کنند. شما شروع به زندگی کردن در شرایط بهتری کرده و اهمیت مراقبت از خود را بیشتر درک می‌کنید. شما می‌توانید انتقادهای ذهنی خود را خاموش کنید و به صدای درونی خود بهتر گوش دهید تا با درون واقعی خود ارتباط عمیق تری برقرار کنید.

 


به یاد داشته باشید: هر کسی حق داشتن یک ذهن سالم را دارد. چند دقیقه مدیتیشن روزانه به ذهن شما اجازه می دهد که از محیط اطراف خود بهتر آگاه شوید و با آن و درون خود عمیق تر ارتباط برقرار کنید. وقتی شما از قدرت ذهن خود آگاه شوید، شروع به درک ماهیت قدرتمند درون خود می‌کنید که در حال احیا و تحول است.
آیا وقت آن نرسیده است که مدیتیشن را بخشی از مراقبت روزانه از ذهن خود قرار دهید؟

 


نویسنده:

Sonia Brill, LCSW
Therapist and Certified Meditation Instructor

(با کمی تغییر و خلاصه نویسی)

منبع


 

مطالب مفید پیشنهادی:

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه مدیتیشن دانش مدیتیشن ذهن سالم با مدیتیشن