دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

علت گرفتگي يا اسپاسم عضلات چیست؟

علت گرفتگي يا اسپاسم عضلات چیست؟

 

انقباض شديد و غيرارادي يك عضله را اسپاسم عضلاني مي‌گويند. عضلات پشت و جلوي ران بيشترين نقاطي هستند كه اسپاسم عضله در آن ايجاد مي‌شود. اسپاسم عضله در بازو، شكم، كف دست و كف پا نيز ايجاد مي‌شود.

البته باید دانست هر گرفتگي عضله نشانه اسپاسم نيست، كرامپ و اسپاسم هر دو گرفتگي عضلات هستند، اما كرامپ در افراد سالم نيز مشاهده شده است در حالي كه اسپاسم عضلاني به دليل اختلال در دستگاه اعصاب محيطي و مركزي ايجاد مي‌شود.

معمولا تمام افراد در طول عمر خود دچار گرفتگي عضله مي‌شوند، اما افراد چاق و بيماران بيشتر در معرض گرفتگي عضله هستند. معمولا كرامپ‌ها در شب اتفاق مي‌افتد و كرامپ‌هاي شبانه در زنان شايع‌تر از مردان است.

اسپاسم عضلاني مي‌توانند در كوتاه يا طولاني مدت عضلات بيمار را درگير كند اما در كرامپ، عضلات در حدود چند دقيقه دچار گرفتگي مي‌شوند كه اغلب به صورت حمله‌اي رخ مي‌دهد.

 

شايع‌ترين علت ايجاد اسپاسم عضله خستگي است. ممكن است فرد بيش از توانايي عضله، جسم سنگيني را بلند كند كه در اين صورت عضله منقبض و اسپاسم و گرفتگي ايجاد مي‌شود.

يكي دیگر از علل اسپاسم عضلاني قرار گرفتن در معرض هواي سرد و گرم است براي نمونه زماني كه فرد مدت زمان طولاني در هواي گرم رانندگي مي‌كند، اگر در معرض هواي خنك قرار گيرد ممكن است دچار گرفتگي عضلات شود.

 

یکی از شایع ترین شکایات در دوران بارداری کمر درد و به طور خاص، اسپاسم پشت است. تجربه درد پشت، معمولا در نیمه دوم بارداری در زنان باردار شروع می شود. که برای آن علتهای مختلفی از جمله افزایش وزن ، تغییرات هورمونی ، استرس ، انقباضات رحمی و سیاتیک را می توان نام برد .

ورزش منظم و یوگا باعث تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری می شود که می تواند فشار بر ستون فقرات را تسکین دهد . تمرینات ایمن برای زنان باردار که بیشتر شامل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری ثابت می باشد زیر نظر پزشک می تواند به تقویت عظلات کمر و کاهش اسپاسم کمک کند .

کمپرس گرم برای درمان درد لیگامان‌ها و یا کمر درد بسیار مناسب است. استفاده از بالشتک‌های الکتریکی و یا حرارتی نیز می‌تواند مفید واقع شود ؛ فقط آنها را بیش از حد گرم نکنید. حمام آب گرم نیز موجب شل شدن عضلات و رباط‌ها و در نتیجه تسکین گرفتگی‌ها می‌شود.

يكي دیگر از روش‌هاي درمان اسپاسم عضلاني، ماساژ درماني است و در برخي موارد به بيمار توصيه مي‌شود كه استراحت مطلق و طولاني مدت داشته باشد. استفاده از داروهاي شل‌كننده عضلاني و داروهاي مسكن نيز مي‌تواند به كاهش درد و درمان اسپاسم عضله كمك كند.

 

برخی از شایع ترین علل گرفتگی عضلانی عبارتند از:
ورزش بیش از حد و طولانی و یا سنگین
کم آبی بدن
استرس عضلانی
گردش ضعیف خون
پوشیدن کفش نامناسب
کار و فعالیت زیاد
کمبود کلسیم یا پتاسیم در بدن
پیاده روی زیاد
مصرف برخی از داروها
و ...
در آیورودا علت بروز گرفتگی عضلانی را اختلال دوشای واتا می داند و برای درمان آن نیز بهترین پیشنهاد ، ماساژ عضو با روغن های طبیعی گیاهی می باشد. در آیورودا روغن های مختلفی برای این منظور استفاده می شود اما یکی از بهترین و در دسترس ترین آنها روغن کنجد و بادام می باشد


برای ماساژ عضو با روغن گیاهی بهتر است روغن کمی گرم باشد و همچنین دمای محیط نیز مناسب باشد. استفاده از روغن سرد و ماساژ در محیطی که دمای سرد یا خنک دارد برای این منظور مناسب نیست


نوشیدن کافی آب در طول روز ، داشتن تغذیه مناسب و ورزش مناسب با توجه به نوع دوشای بدن و فصل سال ، کشش عضلات در هنگام کار ، دوری از غذاهای تند و کافئین دار ، دوری از بیداری در شب ، دوری از استرس و ورزش و فعالیتهای سنگین و طولانی جهت پیشگیری از گرفتگی عضلات پیشنهاد می شود



مطالب مفید پیشنهادی:


  لطفا پرسش ها و نظرات و تجربیات خود را در کادر زیر وارد کنید

درج نظر و پیشنهاد

{jcomments on}

 

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه خبرها وبلاگ علت گرفتگي يا اسپاسم عضلات چیست؟