خبرهای علمی

شیر ، فاکتور مهم سلامتی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

شیر ، فاکتور مهم سلامتی

 

 

شیر ، فاکتور مهم سلامتی


اخیرا خیلی زیاد توسط مطبوعات و برخی از موسسات ، شیر مورد انتقاد قرار گرفته است در حالی که این ماده مغذی به شکل طبیعی ، یک فاکتور مهم سلامت و رژیم غذایی متعادل برای انسان است

 


شیر طبیعی و غیرفراوری شده ، یک ماه نشاط آور و مقوی است که به ساخت نسوج و بالا بردن ایمنی در بدن کمک می کند اما برخی معتقد هستند که روشهای فراوری مدرن مثل پاستوریزه و هموژنیزه کردن ، ساختار شیمیایی آن را تغییر داده و به ماده ای سمی و غیرقابل گوارش برای بسیاری از مردم مبدل می کند. از این رو ضروری است که از شیر ارگانیک استفاده کنیم و به روش صحیح آن را مصرف نماییم. شیری که از گاوهای چریده شده در طبیعت به دست می آید بسیار برتر از شیری است که از گاوهای محصور شده در گاوداری ها به دست می آید

 

 

از آنجا که شیر غذای پیچیده و کاملی است ، بهتر است آن را به تنهایی و گرم بنوشیم تا خواص مخاط ساز آن کاهش یافته و بیشتر قابل گوارش شود
توصیه آیورودا ، نوشیدن شیر گرم همراه با کمی چاشنی گوارش دهنده مثل زردچوبه ، زنجبیل ، هل ، دارچین ، جوز هندی و میخک است

 


البته می توان آن را با عسل و گِی (کره تصفیه شده) هم مخلوط کرد تا قدرت تاثیر راسایانا را شدت بخشد . توجه داشته باشید که نسبت گِی به عسل باید سه به یک باشد یا بر عکس . یعنی نسبت عسل به گِی ، سه به یک باشد. نسبت ها باید به همین منوال رعایت شود و هرگز نباید میزان عسل و گِی برابر باشند. هنگام افزودن آنها به شیر نیز باید دمای شیر زیر 40 درجه سانتیگراد باشد. البته شیر نباید سرد باشد

 


بجای شیر گاو نیز می توان از شیر بُز یا شیربرنج هم استفاده نمود که گوارش سبک تری دارند
شیر را هرگز به صورت سرد ننوشید ، نه صبح ها و نه در شب
شیر سرد را هرگز شب ها نخورید
اگر مدت زیادی است که شیر ننوشیده اید و الان تصمیم دارید از آن استفاده کنید ، حتما از مقدار بسیار کم شروع کنید.
شیر را با مزه های تُرش ، تلخ، شور و گس مخلوط نکنید.
شیر را همراه با آب میوه ها نخورید و حتما فاصله بین غذایی را در مورد آنها رعایت کنید
شیر را همراه با هیچ نوع گوشتی مصرف نکنید و حتما فاصله بین غذایی را در مورد آ«ها رعایت کنید
شیر را با سبزیجات مصرف نکنید
شیر را با آجیلها مصرف نکنید
شیر را با نمک مصرف نکنید
شیر را با ماست یا خامه مصرف نکنید

 


در صورتی که مایل هستید شیر را حدود 30 دقیقه قبل از خواب به صورت گرم و همراه با چاشنی مصرف کنید
صبح ها نیز در صورت تمایل به نوشیدن شیر حتما آن را به صورت گرم و همراه با چاشنی بنوشید

 


مصرف شیر برای افرادی که دوشای واتا یا دوشای پیتای غالب در بدن دارند بسیار مناسب است اما بهتر است افرادی که دوشای غالب کافا در بدن دارند در مصرف آن زیاده روی نکنند به خصوص در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) و فصل بهار

 


اگر دچار آلرژی شده اید بهتر است برای مدتی شیر ننوشید


نوشیدن زیاد شیر و زیاده روی در مصرف آن برای هر فردی با هر دوشای غالب در بدن و در هر فصلی از سال ، مناسب نمی باشد. پس در نوشیدن شیر ، تعادل را رعایت کنید

 


 مطالب مفید پیشنهادی:

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه خبرها اخبار علمی شیر ، فاکتور مهم سلامتی