خبرهای علمی

آلودگی هوا و غذاهای سم زدا

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

آلودگی هوا و غذاهای سم زدا از بدن

 

آلودگی هوا و غذاهای سم زدا از بدن

 

هوای آلوده‌ای که تنفس می‌کنیم اوزون، نیتروژن دی‌اکسید، ذرات حاصل از اگزوز‌های دیزل و ذرات مختلف دیگر را وارد ریه‌های ما می‌کند. آنتی اکسیدان های محافظی که در دیواره‌ی ریه قرار دارند، تا زمانی که تعدادشان از این ذرات بیشتر باشد به مقابله می‌پردازند، اما بعد از آن مواد آلاینده شروع به حمله به سلول‌های ایمنی بدن می‌کنند و رادیکال آزاد تولید می‌کنند که همین باعث التهاب می‌شود.

 


هوای آلوده به خودی خود حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد. اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت ها ممانعت به عمل می‌آورند.


آلودگی هوا این روز‌ها می‌تواند در کوتاه مدت مشکلاتی از جمله سر درد، حساسیت‌های بینی ، چشم، گلو و مشکلات تنفسی و حساسیت‌های پوستی را بوجود بیاورد. اما مشکلات ناشی از آلودگی هوا در بلند مدت شامل مشکلات عصبی، بیماری‌های قلبی و تنفسی و حتی سرطان‌ها می‌شود. گفتنی است؛ زنان باردار، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و افرادی که در محیط‌های بیرون کار می‌کنند در معرض خطرات بیشتری ناشی از آلودگی هوا هستند.

 


در مواجهه با آلودگی هوا ابتدا باید اقدامات اولیه ای را انجام دهیم اقداماتی که می‌تواند از آسیب پذیری بیشتر ما در مقابل آلودگی هوا جلوگیری کند از جمله این اقدامات در ابتدا این است که حتی الامکان باید در منزل بمانید، در صورت هر گونه اجبار برای حضور در محیط‌های خارج از منزل از ماسک استفاده کنید و در‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید.

 


اما آیا می‌دانستید که آنتی ‌اکسیدان ‌های موجود در مواد غذایی از بدن شما در برابر آثار مخرب آلاینده‌های هوا محافظت می‌کنند؟

 


در اینجا این مواد غذایی را به شما معرفی می کنم

 

نکات

 

  • روزانه سیب و به مصرف کنید زیرا بهترین مواد خوراکی طبیعی هستند که سموم وارد شده به بدن شما را دفع می کنند. سمومی که از طریق مختلف وارد بدن شما شده مثلا از طریق تنفس ، خوردنیها و آشامیدنیها و یا مصرف دارو. سیب و به را نیز میتوانید به صورت آب گرفته و ناشتا مصرف کنید و یا با آنها خورشت تهیه کرده و بخورید

 

  • ترب را همراه با ساقه ی آن مصرف کنید که موجب دفع سموم بدن می شود

 

  • عرق بید ، برگ بارهنگ و نعناع نیز دفع کننده سموم بدن می باشند. برگ نعناع را میتوانید به صورت تازه و یا خشک شده نیز همراه با غذا مصرف کنید و یا پس از صرف غذا به صورت دم کرده یا عرق نعناع بنوشید

 

  • روزانه مخلوط آب ولرم و یک قاشق عسل به همراه کمی آب لیمو بنوشید. این نوشیدنی به دفع سموم بدن تان کمک می کند

 

  • نوشیدن آب ولرم مخلوط با عسل و دارچین نیز کمک کننده ی خوبی به دفع سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد

 

  • نوشیدن جوشانده دارچین نیز بسیار مفید است اما اگر طبع شما بسیار گرم است در نوشیدن آن افراط نکنید

 

  • همراه با غذای خود ، کمی پیاز یا سیر بخورید. این دو ، معجزه ی طبیعت در تقویت سیستم ایمنی و پاکسازی بدن می باشند پس از خوردن آنها غافل نشوید

 

  • غذاهای شور یا شیرین را بسیار کمتر مصرف کنید

 

  • نوشیدن آب جوشیده ولرم در طول روز و پرهیز از آب سرد یا هر نوشیدنی سرد نیز توصیه می شود. نوشیدن آب به صورت ولرم برای تصفیه بدن از سموم انباشته شده بسیار مناسب است اما نوشیدن اب سرد یا هر نوع نوشیدنی سرد موجب تضعیف سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن و تجمع بیشتر سموم می شود

 

  • مصرف زیاد سبزیجات (به ویژه چغندر ، شلغم ، هویج و اسفناج) و میوه های تازه فصلی ( به ویژه انار ، پرتقال ، لیمو و کیوی ) توصیه می شود اما از مصرف میوه های غیرفصلی جدا بپرهیزید زیرا میوه های غیر فصلی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شما می شوند

 

  • اگر با تنفس پرانایام آشنا هستید حتما روزانه آن را حداقل 5 تا 10 دقیقه تمرین کنید چون این تمرین، موجب دفع سموم از طریق تنفس می شود

 

  • تمرین یوگا حداقل 20 دقیقه در روز نیز توصیه می شود زیرا حرکات یوگا به گونه ای می باشند که به بهبود گردش خون در بدن شما کمک کرده و سیستم ایمنی را در بدن تقویت می کند اما اگر با یوگا آشنا نیستید سعی کنید حتما روزانه ورزش کنید اما سعی کنید ورزش انتخابی شما متناسب با نوع تیپ بدنی و وضعیت دوشاها در بدن شما باشد در این مورد میتوانید در وب سایت دانش آیورودا و در قسمت "نکات طلایی آموزشی" ، ویدئوی " ورزش مناسب هر دوشا" را مشاهده کنید

 

  • ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. شب ها زود بخوابید زیرا عمل سم زدایی در بدن همواره در طول خواب شبانه در فرد انجام می شود و در صورتی که شب ها دیر بخوابید ( و یا اصلا نخوابید) عمل سم زدایی بدن توسط کبد انجام نخواهد شد و سموم بیشتری در بدن شما انباشته خواهد شد. البته صبح ها نیز زود از خواب برخیزید زیرا خوابیدن در صبح ها نیز موجب تجمع بیشتر سموم در بدن می شود
    در این مورد میتوانید در وب سایت دانش آیورودا و در قسمت "نکات طلایی آموزشی" ، ویدئوی " ساعات خواب وبیداری" را مشاهده کنید

 

  • از مصرف انواع فست فودها و غذاهای نیمه آماده و آماده صنعتی و آبمیوه ها و نوشیدنیهای صنعتی و شیرینی های قنادی و انواع شکلاتها و چیپس و پفکها پرهیز کنید زیرا این مواد به انباشته تر شدن سموم در بدن شما می انجامد

 

  • از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده پرهیز کنید

 

  • از عوامل و محیطهای استرس زا دوری کنید زیرا استرسها موجب تضعیف سیستم ایمنی در بدن شما می شوند

 

  • و در آخر ، خودمان هم به کمتر آلوده شدن هوا کمک کنیم. مثلا بجای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم و یا در صورتی که ضرورتی ندارد مسیر خود را بدون استفاده از اتومبیل طی کنیم مثلا از دوچرخه استفاده کنیم یا پیاده روی کنیم

 


 

مطالب مفید پیشنهادی:

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه خبرها اخبار علمی آلودگی هوا و غذاهای سم زدا