دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

bee pollen pic

 

گرده گل یا گرده زنبور عسل

Bee pollen

 

گرده گل یکی از جالب توجه ترین محصولات گیاهی برای کسانی است که به دنبال رژیم های خاص با مکمل های ارگانیک و یا دارو های طبیعی هستند.


این ماده که گاهی آن را گرده زنبور می نامند، حاوی ذراتی است که سرشار از انواع خواص غذایی بی نظیر و شگفت انگیز هستند. باور این که مقدار زیادی از پروتئین و ویتامین و اسید های آمینه و ... در ذراتی به ابعاد گرده گل متمرکز شده باشند کمی مشکل است، با این حال بد نیست بدانیم که هر دانه از این گرده ها را می توان یک داروخانه تمام عیار کوچک دانست.

 


گرده زنبور عسل ماده ای پودری شکل است که گیاهان برای تولید مثل، آن را تشکیل می دهند. زنبورها این گرده ها را روی پاها و بدن خود جمع می کنند و آن را به عنوان یک منبع غذایی به کندو برمی گردانند.
هنگامی که زنبورها با گرده ای که جمع می کنند به خانه باز می گردند، توسط سایر زنبورها با مقدار کمی از موم زنبورعسل و عسل پوشانده می شود
گرده گل ، غذای زنبورهای جوان بوده و تقریباً ۴۰% آن پروتئین است. این ماده به عنوان یکی از مقوی ترین غذاها در طبیعت در نظر گرفته میشود. حدود نیمی از پروتئین های آن به شکل آمینو اسیدهای آزاد هستند که آماده جذب مستقیم توسط بدن می باشند. چنین پروتئینی با قابلیت جذب بالا میتواند بطور چشمگیری پاسخگوی نیاز فرد به پروتئین باشد.

 

 


گرده گل ، غذایی کامل بوده و حاوی عناصر بسیاری است که در فرآورده های حیوانی وجود ندارند. گرده گل از لحاظ دارا بودن پروتئین، از هر منبع حیوانی دیگر غنی تر است. این ماده حاوی آمینو اسیدهای بیشتری نسبت به گوشت، تخم مرغ و پنیر با وزن برابر میباشد. تمام عناصر ضروری برای حیات، بطور ویژه ای در گرده گل جمع شده اند.

 


گرده گل یک منبع بسیار خوب شفابخش و همچنین تقویتی است. برای کسانی که به دنبال استفاده از منابع طبیعی و غیر صنعتی و همچنین غیر شیمیایی دارویی می باشند، یکی از بهترین انتخاب ها گرده گل است. این دانه های کوچک معجزه آسا، در بر گیرنده ترکیباتی هستند که گیاهان برای استفاده خود در ابتدای مراحل رشد نیاز دارند. به همین دلیل منابعی غنی برای تغذیه حاوی مواد مفید به شمار می روند.

 bee pollen - گرده گل - گرده زنبور عسل

 

 

 

ارزش غذایی گرده گل

 


ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری گرده گل حاوی موارد زیر است:


انرژی = 16 کالری
چربی = 0.24 گرم
کربوهیدرات = 2.18 گرم
همچنین 250 نوع ماده مغذی از جمله ویتامین ها و فلاونوئیدها در گرده گل وجود دارد.

 

 

برخی از خواص گرده گل:

 


آنتی اکسیدان قوی ، پیشگیری گننده از بیماریهای قلبی ، تقویت عملکرد کبد ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش علائم یائسگی مانند: گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییر خلق و خو و خواب ، ضد سرطان ، افزایش دهنده انرژی بدن و مفید برای ورزشکاران ، برطرف کننده التهاب و سوزش پوست ، کاهش دهنده عوامل مشکلات قلبی ، کاهش عوارض پروستات ، جلوگیری از عفونت رحم ، کاهش عوارض داروهای افسردگی ، بهبود خون رسانی در بدن ، افزایش توان ذهنی

 

 

طریقه مصرف گرده گل:

 


ساده ترین راه برای مصرف گرده گل، جویدن آن است. افرادی که این محصول را در رژیم غذایی خود دارند می توانند به همین روش روزانه مقدار کمی از گرده را به شکل خام یا محلول در مقداری آب میل کنند.
به دلیل این که برخی احتمالا طعم گرده گل را دوست ندارند، می توانند آن را با عسل مخلوط کرده و بخورند. این کار علاوه بر خواص گرده گل، باعث بهره مند شدن از خواص عسل نیز می شود.
به طور کلی بد نیست بدانید که محصولات مرتبط با زنبور عسل اعم از بره موم، گرده گل و ژله رویال را می توان در حالت مخلوط با عسل مصرف کرد.

 

 

 

روش های مصرف گرده گل:

 

  • بهتر است گرده گل را صبح ها به صورت ناشتا مصرف کنید
  • از دانه ها به عنوان یک غله برای ماست یا غلات استفاده کنید
  • می توانید از آن برای تهیه دسرهای خود استفاده کنید
  • دانه های گرده گل را به طور مستقیم روی سالاد بپاشید
  • روی پاپ کورن بپاشید
  • همچنین می توانید مقداری گرده گل را با عسل طبیعی و ماست ترکیب کنید

 



طریقه مصرف گرده گل برای کودکان

 


برای اینکه فرزندان شما از حداکثر مزایای گرده زنبورعسل بهره مند شوند، متخصصان تغذیه توصیه می کنند روزانه نصف قاشق غذا خوری گرده را برای کودکان ۲ تا ۶ ساله و ۱ قاشق غذاخوری برای افراد ۶ تا ۱۲ سال مصرف کنند. نوجوانان ۱۲ ساله و بالاتر می توانند روزانه ۲ قاشق غذاخوری مصرف کنند.

 

 

اگر فرزند شما برای اولین بار از گرده زنبور عسل استفاده می کند، به عنوان اولین وعده فقط یک یا دو عدد از آن را به او بدهید تا مطمئن شوید که به این غذای طبیعی حساسیت ندارد. اگر می دانید که کودک شما به عسل یا سایر محصولات زنبورعسل حساسیت دارد، بهتر است از تجویز گرده گل برای او خودداری کنید؛ زیرا ممکن است واکنش های ناخوشایندی رخ دهد. اگر بعد از اولین وعده، هیچ عارضه نامطلوب ظاهر نشد، می توانید به تدریج دوز را به یک قاشق غذاخوری گرده گل در روز افزایش دهید.

 

 bee pollen - گرده گل - گرده زنبور عسل

 

 

 

آیا گرده گل بی خطر است؟

 


به نظر می رسد گرده زنبورعسل برای اکثر مردم بی خطر است و حداقل می توان در کوتاه مدت از آن مصرف نمود. اما اگر آلرژی به گرده دارید، ممکن است بیشتر از آنچه که برای شما خاصیت داشته باشد ، عواقب بدی را در پی داشته باشد.

 


گرده زنبور عسل برای زنان باردار بی خطر نیست ولی در صورت شیردهی، باید از مصرف گرده زنبور عسل خودداری کند. گرده گل ممکن است باعث افزایش خونریزی در صورت مصرف برخی از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین شود. در صورت مصرف هرگونه داروی بدون نسخه یا گیاهان دارویی، قبل از استفاده گرده زنبور عسل با پزشک خود مشورت کنید.

 


طبع گرده گل به نسبت گرم است و البته از ارزش تغذیه‌ای بالایی نیز برخوردار است. در نتیجه اگر دچار بیماری‌های خاص و یا حساسیت‌های مزمن و یا دوره‌ای هستید، بهتر است برای مصرف آن با پزشک و متخصص مشورت داشته باشید. علاوه بر این، کسانی که نسبت به مواد غذایی گرم حساسیت دارند نیز باید پیش از مصرف گرده گل، یا یک نفر کارشناس تغذیه مشورت کنند.

 

 

 

مقدار مصرف و آماده سازی :

 

 

مقدار مصرف ۱/۴ قاشق چای خوری گرده گل را به تدریج تا ۲ قاشق غذاخوری در روز افزایش دهید و مراقب عارضه جانبی از جمله: خارش، تورم، تنگی نفس، سرگیجه و واکنش های دیگر باشید. کودکان باید فقط با چند گرانول شروع کنند.

 


از آن جایی که گرده گل کمی طعم گس و تلخ دارد و خوردن آن به صورت خالی شاید برای عده ای از افراد خوشایند نباشد، می توان آن را با شیر مصرف نمود.
به طور کلی مصرف زیاد این ماده توصیه نمی‌شود، چرا که بسیار پر بار و مغذی بوده و برای جذب مواد مفید آن، مقدار کمی از آن کافی است بنابراین از مصرف طولانی مدت یا مصرف زیاد آن بپرهیزید

 

 

 

نگهداری از گرده گل:

 


گرده گل را در صورت نگهداری درست در مکان خشک و خُنک و دور از نور مستقیم می توان تا یک سال نگهداری کرد.


 

منابع:
ترکیبات فعال زیستی از گرده زنبور عسل: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0731708517314528
مزایای موم زنبور عسل: https://www.healthline.com/nutrition/bee-pollen
عوارض جانبی گرده زنبور عسل: https://www.webmd.com/balance/bee-pollen-benefits- and-side-Effect
گرده زنبور عسل چیست: https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-78/bee-pollen
علم پشت گرده زنبور عسل: https://www.webmd.com/diet/supplement-guide-bee-pollen
آنچه یک دکتر می خواهد شما در مورد مصرف گرده زنبور عسل برای آلرژی بدانید: https://www.wellandgood.com/good-advice/bee-pollen-for-allergies/
گرده زنبور عسل - ترکیب شیمیایی و کاربرد درمانی: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4377380/


 

مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه خبرها وبلاگ گرده زنبور عسل