آشنایی با دانش یوگا

تنفس كومباكا

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

تنظيم تنفس (كومباكا يا حبس هوا )

تنظيم نفس يا كنترل پرانا به معني توقف بين دو و بازدم است كه با نشستن در وضعيت راحت انجام مي شود . براي انجام تمرين تنظيم نفس ابتدا بايد در يك وضعيت راحت يوگا بنشينيد و سپس شروع به انجام تمرين پرانايام كنيد . حبس هوا بايد در ابتدا از زمان بسيار كم شروع شود و به مرور و بر اثر تمرينات منظم و دقيق و با افزايش توانايي فرد تمرين كننده اين مدت به سه ساعت تمرين در روز خواهد رسيد. برخي تمرينات حالت پر كننده و برخي حالت تخليه كننده هوا دارند و برخي نيز حالت نگهدارنده هوا (كومباكا) دارند. اين حالت باعث پس كشيده شدن حواس ، فكر و شعور از محرك هاي بيروني و تمركز آن بر روي خداوند مي شود. حبس نفس به فكر ثبات بخشيده و جسم را نيز سلامت ميدارد.
وقتي كومباكا را انجام ميدهيد چنانچه ناديها به طور كامل پاكسازي شده باشند در درون بدن حرارت پرانيك توليد شده و اين حرارت به كنداليني در مولادهارا رسيده و شاكتي را بيدار كرده و سپس وارد سوشومنا مي شود. اگر كومباكا همراه با آساناها انجام شود تاثير تمرينها بيشتر خواهد شد و انرژي فرد فراتر خواهد رفت. هنگام حبس هوا كه تنفس خاموش و آرام است حواس هم آرام و بي حركت مانده و در نتيجه فكر هم ساكت مي شود و آرامش عميق تري بر فرد حاكم ميگردد. در تمرينات كومباكا بايد در نظر داشت كه انجام و حبس بيش از حد و توانايي ظرفيت ششها موجب صدمه رساندن به سلامتي بدن خواهد شد. هيچگاه نبايد سعي كرد تا هوا را به زور و با اراده در ششها نگهداشت زيرا اين امر خطرناك خواهد بود.

 

{jcomments on}

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه یوگا دانش یوگا تنفس كومباكا