آشنایی با دانش یوگا

تعادل دوشاها با آساناها

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

تعادل دوشاها با آساناها

 

تعادل دوشاها با آساناها


آساناهای یوگا یا همان حرکات فیزیکی در یوگا از جمله روشهای درمانی در دانش آیورودا هستند که توسط آنها به بیرون راندن دوشاهای اضافی در بدن و متعادل کردن دوشاها در بدن می پردازند.
در سطح فیزیکی ، پرانا انرژی خالص تولید شده از گوارش مناسب و مطلوب غذا در بدن می باشد. این عملکرد مثبت دوشای واتا است. دوشای واتا ، سم و مواد و گاز زائد را در پروسه هضم بیرون می راند.

 


وقتی سموم حاصل از گوارش ناقص غذا در بدن افزایش یابد ، پروسه هضم دچار اختلال می شود و واتا افزایش می یابد. تولید گاز یا افزایش واتا در روده بزرگ صورت می گیرد و از آنجا وارد خون شده و در استخوان ها رسوب می کند و موجب بروز درد ، ناراحتی و ورم مفاصل می شود
پیتا در حالت مثبت و متعادل ، انرژی حیاتی است که از گردش خون مناسب و گسترده در بدن میباشد که با انرژی گرم و قدرت تجاس حفظ می شود اما پیتای انباشته و نامتعادل شده ، در روده کوچک تولید اسید می نماید و این اسید وارد خون شده و موجب آسیب به بدن می شود

 


کافای متعادل و مثبت ، موجب مغذی شدن مواد غذایی شده و در جریان توسعه و گردش پلاسما در بدن ایجاد می شود که به آن اوجاس گویند که موجب نگهداری انرژی جنسی و افزایش قدرت ایمنی در بدن می شود اما کافای انباشته و نامتعادل شده در بدن ، خلط ایجاد می کند. وقتی که پلاسما هنوز به طور کامل شکل نگرفته ، کافای نامتعادل شده ، موکوس (خلط) را در معده تولید کرده و از آنجا وارد گردش سیستم لنف در بدن شده و به پلاسما آسیب می رساند

 


در یوگا با انجام آساناها ، مانع از انباشته شدن و تراکم دوشای اضافی و نامتعادل در بدن می شوند


 


انجام آساناها موجب کاهش تنش از روده بزرگ و ناحیه ی پایینی شکم شده و گاز انباشته شده را از روده ها دفع کرده و موجب کاهش یافتن دوشای واتای تجمع کرده در این ناحیه می شود


اما انجام آساناها برای کاهش دوشای پیتای انباشته شده در بدن ، گرما و استرس را از روده کوچک و ناحیه ی میانی شکم دور کرده و موجب خُنک شدن خون و کبد در بدن می شود


انجام آساناها برای کاهش دوشای کافای انباشته شده در بدن ، تراکم و ایستایی و رکود دوشا را در بخش معده و قفسه سینه کاهش داده و موکوس را می زداید

 

 

 

در مورد تاثیرات آساناها بر دوشاها باید به موارد زیر نیز اشاره کرد:


بیشتر آساناهای یوگا به دلیل آنکه عضلات بدن در آنها به کار گرفته می شوند و بر آنها فشار وارد می شود ، بر روی دوشای واتا تاثیر تعادلی می گذارند


آساناهایی که همراه با گردش و چرخش بدن هستند موجب کاهش صفرا از کبد شده و تاثیر تعادلی بر دوشای پیتا دارند


آساناهایی که موجب بالا رفتن تنفس و ضربان قلب در فرد می شوند موجب تعادل دوشای کافا می شوند


آساناهایی که موجب تعادل دوشای واتا می شوند ، انرژی روده بزرگ را به سمت پایین حرکت می دهند و آساناهایی که موجب تعادل دوشای پیتا می شوند ، انرژی روده کوچک را به سمت پایین حرکت می دهند و آساناهایی که موجب تعادل دوشای کافا می شوند ، انرژی را از معده و قفسه سینه به سمت بالا حرکت داده و موجب دفع موکوس (مخاط) از دهان و بینی می شوند

 

 

 

علائم آیورودیک از وضعیت تمرینهای یوگا بر بدن :


بطور کلی زمانی که تمرینات یوگا به خوبی و با دقت انتخاب و انجام شده باشند علائمی در فرد مشاهده می شوند که گویای تاثیرات مثبت آن می باشد مانند: هضم خوب غذا ، دفع خوب مواد زائد از بدن ، چابکی و سرحالی ، انعطاف بدن ، حس نظم و آرامش در فرد ، بد بو نبودن تعرق بدن ، زبان بدون لایه و پوشش

 


در افرادی که دوشای واتا در بدن آنها غالب است ، علائم تاثیرات مثبت آساناهای یوگا را نیز میتوان با این علائم مشاهده کرد: عدم خشکی عضلات و مفاصل ، ثبات مفاصل (عدم ارتعاش و لرزش در مفاصل) ، حس پایداری ، آرامش و استقامت در بدن

 


در افرادی که دوشای پیتا در بدن آنها غالب است این علائم عبارتند از : حس خنکی و رهایی در بدن ، صبوری و بردباری ، کاهش برافروختگی در بدن

 


و در افرادی که دوشای کافا در بدن آنها غالب است عبارتند از: متعادل شدن وزن ، کاهش اخلاط و گرفتگی در سینوسها ، کاهش چربی و آب اضافه تجمع یافته در بدن ، احساس رهایی بیشتر در بدن

 

 

اما در صورتی که تمرینات یوگا به درستی انتخاب و انجام نشده باشند ، به طور کلی علائمی مانند درد ، تنش ، اضطراب و پریشانی حال بیشتر در فرد مشاهده می شود اما با توجه به نوع دوشای غالب در بدن فرد نیز ، علائمی دیگر نیز در او مشاهده می شود که عبارتند از:

 


در افرادی که دوشای واتا در بدن آنها غالب است ، درد و خشکی در بدن ، تشویش ، بی خوابی و یبوست مشاهده می شود


و در افرادی که دوشای پیتا در بدن آنها غالب است ، بروز بیشتر تنش ، خشک ، زود رنجی و تب بیشتر مشاهده می شود


و در افرادی که دوشای کافا در بدن آنها غالب است ، بروز بیشتر رخوت و افسردگی ، کسالت و خواب آلودگی در طول روز ، کُندی در ذهن و حرکات بدنی و تراکم زیاد خلط بیشتر مشاهده می شود

 

 

یک تمرین ورزشی مناسب اگر چه مفید باشد ولی هدف نهایی یوگا نمی باشد. تمرین یوگای پیشرفته به معنی این است که فرد را در ذهن و قلب ، عمیق تر فرو ببرد.


یک یوگای پیشرفته ، فرد را روشن فکر می نماید نه اینکه او صرفا در یک مدت زمان طولانی ، قابلیت انجام دادن آساناهای مشکل را داشته باشد.
اگر تمرینات یوگای شما پیشرفته است به یاد داشته باشید جنبه عمیق تر یوگا ، پرانایاما ، مانترا و مدیتیشن مد نظر می باشد. بعد از کسب مهارت در بدن ، هدف کنترل ذهن است. آساناها را به عنوان پایه ی پیشرفت و توسعه تمرین عمیق تر یوگا قرار دهید. صرف انجام دادن حرکات پیشرفته ، پایان کار نیست.

 


روش مناسب برای پیگری این است که حداقل به اندازه ای که برای انجام دادن آساناها وقت می گذارید ، برای جنبه های عمیق تر یوگا هم وقت بگذارید. بعد از شاوآسانا ، جلسه و برنامه یوگا را خاتمه ندهید تا جلسه بعدی . حداقل دقایقی را در حالت نشسته و در حالت عمیق تر مراقبه ، صرف کنید


بخاطر داشته باشید که یوگای شما میتواند نامحدود و بی پایان باشد

 



مطالب مفید پیشنهادی :

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه یوگا دانش یوگا تعادل دوشاها با آساناها