دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

آگنی و آما ، آتش مقدس و سم

 

 

آگنی و آما: آتش مقدس هضم و ناخالصی های متابولیک

سنگ بنای سلامت در آیورودا به مفهوم ساده آگنی ، “آتش گوارش” ما برمی گردد. به همین ترتیب، بذر بیماری به مفهوم آما ، “سموم” باز می گردد. آگنی متعادل ، کلید هضم مناسب، جذب مواد مغذی، انرژی پایدار، پیری سالم و حفظ هموستاز است. آگنی با کیفیت می تواند از تشکیل و سوزاندن ناخالصی های موجود در بدن و ذهن جلوگیری کند .

 

 

 

آگنی چیست؟

 

 

آگنی ، آتش گوارشی است که مسئول تجزیه مواد غذایی و تبدیل آن به مواد مغذی برای سوخت بدن و ذهن است. 40 نوع مختلف آگنی در آیورودا شناخته شده است، اما آتش مرکزی گوارشی که مرکز آن در روده می باشد ، جاتاراگنی ، تمرکز اصلی ما در هضم روزانه است .

 

 

 

چهار حالت آگنی وجود دارد که نشان دهنده کیفیت و کمیت آتش گوارشی است. حالت اول ، "ویشاماگنی" است ، آتش هضم نامنظم، که مخصوص واتا دوشا است و به حالتی در نوسان مانند شمعی در باد اشاره می کند. بعد "تیکشن آگنی" است ، آتش تند و داغ گوارشی که مشخصه پیتا دوشا است و مانند آتش سوزی جنگلی است که همه چیز را می بلعد و نابود می کند و به خاکستر تبدیل می کند. بعدی مانداگنی است ، آتش کُند و هضم آرام که نمونه کافا دوشا است و مانند فتیله شمعی است که در موم غرق شده است، چنان اشباع شده که شعله به سختی می تواند روشن بماند. در نهایت، "ساماگنی" است ، یک آتش متعادل گوارشی که منجر به سلامتی می شود که به عنوان یک شمع درخشان در اتاقی بدون روشنایی ظاهر می شود. شمع ، شعله ای ثابت، درخشان و رو به بالا دارد که برای مدت زمان طولانی می سوزد.

 


آگنی ، آتش گوارش

 آگنی ، آتش گوارش


 

 

آما چیست؟

 

 

آما که به عنوان سم نیز شناخته می شود، ماده غذایی هضم نشده است که در اثر اختلال و آتش ضعیف گوارشی ایجاد می شود. هر چیزی که از طریق حواس پنج گانه خود می خوریم یا مصرف می کنیم که به عنوان انرژی استفاده نمی شود و یا به عنوان ضایعات از بین نمی رود به آما تبدیل می شود که خام و پخته نشده توسط آگنی است ، آما از جریان متعادل نیروی حیات ما جلوگیری می کند و ارتباط ما را با کل جهان متوقف می کند.

 

 

 

آما سفر خود را برای تجمع در دستگاه گوارش آغاز می کند، از این رو بر هضم غذا، رژیم غذایی و غذاهای ساده در آیورودا تأکید می شود. هنگامی که آما برای مدت طولانی در دستگاه گوارش مرکزی و "مرکز اصلی دوشای پیتا" (معده، روده کوچک و روده بزرگ) باقی بماند، شروع به انتشار به بافت های سطحی و عمیق می کند و بذرهای تشکیل بیماری را در بدن می کارد. آما از تامین مواد مغذی و انرژی به کانال های انرژی بدن جلوگیری می کند که منجر به تخلیه و در نهایت آسیب و تخریب بافت سالم می شود.

 

 

علائم و نشانه های عمومی آما ، مسدود شدن کانال ها، ضعف، احساس سنگینی، گاز معده، بی حالی، سوء هاضمه، احتقان، و عدم دفع سه ضایعات بدن (ادرار، مدفوع، عرق) است

 

 

 

حد تجمع نامتعادل دوشا یکی دیگر از علل آما است. وقتی اجازه می‌دهیم دوشا(های) ویکریتی در طول زمان افزایش یابد، انباشتگی می‌تواند منجر به اختلال در سایر دوشاها و ایجاد عدم تعادل سیستماتیک شود. هر دوشا ، آما را به اشکال مختلف بیان می کند. واتا آما خود را به صورت خستگی، سفتی و درد طاقت ‌فرسا نشان می‌دهد. پیتا آما خود را به صورت بوی بد، اسیدیته و احساس سوزش (سوزش سر دل) نشان می دهد. کافا آما خود را به صورت مخاط چسبناک، سستی و کسالت ، احتقان و بی اشتهایی نشان می دهد. امروزه بسیار رایج است که دو یا همه دوشاها به طور همزمان در بدن جمع شوند که منجر به عدم تعادل پیچیده و عمیق در فرد می شود.

 

 


علائم تجمع آما در بدن

 علائم تجمع آما در بدن


 

 

 

تداخل بین آگنی و آما

 

 

رابطه بین آگنی و آما در هم تنیده است. وقتی آگنی کم باشد، تمایل به تجمع آما وجود خواهد داشت. هنگامی که آگنی بیش از حد بالا باشد، بافت سالم می‌تواند سوخته و از بین برود. آگنی نامنظم و عادات سبک زندگی ، مانع از سوختن مداوم آتش (آگنی) ما می شود، بنابراین آما می تواند جمع شود، خشک شود و در کانال های بدن ما مستقر شود. بنابراین، آگنی باید متعادل باشد تا سلامتی مطلوب حاصل شود. با استفاده از آگاهی از عوامل اختلال آگنی ، می‌توانیم آگنی خود را قبل، در حین و بعد از وعده‌های غذایی مشاهده کنیم تا ظرفیت هضم فعلی خود را بررسی کنیم. "گرسنگی شکم" نشان می دهد که آگنی روشن است و احتمال اینکه وعده غذایی ما به انرژی پایدار تبدیل شود. «گرسنگی زبان» و خوردن عاطفی برای رفع هوس های حواس به این معناست که آگنی کم است و احتمالاً تغذیه به «اما» تبدیل می شود.

 

 

آگنی با کیفیت بالا به قدری مهم است که حتی اگر سالم‌ ترین، تازه‌ ترین، ارگانیک‌ ترین و غنی‌ ترین مواد مغذی را بخوریم، در صورت اختلال در آگنی می‌توانند به سم و آما تبدیل شوند. از طرف دیگر، فرد دارای آگنی قوی که کمتر تغذیه خالص دارد، می تواند شهد غذای مصرف کرده را از آن بیرون بیاورد و جذب کند.

 

 

آما در سطح جسمی، عاطفی و ذهنی نیز وجود دارد، بنابراین آگنی قوی می تواند به هضم مناسب غذا، احساسات و تجربه حسی منجر شود. در بدن ظریف، آگنی ضعیف می تواند منجر به پریشانی، دلبستگی بیش از حد، افکار و احساسات منفی، اضطراب و ناتوانی در رها کردن احساسات متبلور شود. آگنی قوی ، یک ذهن و میدان عاطفی ایجاد می کند که ثابت، دلپذیر، مشاهده گر و کنترل کننده حواس است و قادر است اطلاعات را به ِخرد تبدیل کند.

 

 


تقویت نیروی گوارشی با آگنی سارا 

 تقویت نیروی گوارشی با آگنی سارا


 

 

 

راه های متعادل کننده آگنی و سوزاندن آما در بدن

 

 

اولین قدم در درمان هر بیماری در آیورودا ، حذف علت آن است. بنابراین، اولین گام ما در شکست دادن آما، پرهیز از رفتارها و موادی است که منجر به آما می شود. عاداتی مانند دیروقت خوردن غذا در شب، غذا خوردن قبل از هضم غذای قبلی مصرف شده ، پرخوری، خواب بعد از غذا خوردن، نوشیدن مقادیر زیادی مایعات مستقیماً قبل و بعد از غذا خوردن و یا درحین آن ، خوردن غذاهای بسته بندی شده، فرآوری شده، ترکیب مواد غذایی ناسازگار، مصرف نوشیدنی های سرد/یخ، میان وعده و خوردن در هنگام آشفتگی عاطفی، همگی آداب و رفتارهایی هستند که منجر به تجمع آما در بدن می شود. با کمی نظم و انضباط و آگاهی از عوامل ایجاد آما در بدن می توانیم خودمان را برای دوری از این عادت ها تربیت کنیم. به هر حال، پیشگیری ، همیشه آسان تر از درمان است.

 

 

 

بسیاری از ما، سطحی از آما از قبل در دستگاه گوارش و بافت هایمان وجود دارد. بنابراین می‌توان از روش‌های ساده « دیپانا » (آگنی شعله‌ ور) و « پاچانا » (آما سوزاندن) استفاده کرد. اقدامات تسکین دهنده ساده آما می تواند شامل نوشیدن آب داغ در طول روز، نوشیدن چای زنجبیل، طبخ غذای گرم تازه و ساده که با مواد و ادویه های فصلی، محلی و مناسب دوشاها تهیه شده باشد، خوردن بزرگترین وعده غذایی ما در وسط روز، شرکت در ورزش روزانه و پرانایاما. سایر اقدامات مرتبط برای دور نگه داشتن آما، شرکت در دفع روزانه سه مالا (محصولات زائد بدن) است که شامل ادرار، مدفوع و عرق می شود. حذف روزانه هر سه ضایعات، آما را آزاد می کند که توسط بدن پردازش شده است و اجازه می دهد تا در فضای آگنی بسوزد.

 

 

 

در نقطه مقابل طیف، یک وضعیت کاملاً « نیراما » (بدون سم) می‌تواند بدن را در برابر عوامل بیماری‌زای محیطی آسیب‌پذیر کند، اگر مراقب مکان و منابع غذایی خود نباشیم. به همین دلیل است که بلافاصله پس از پاکسازی یا پانچاکارما، باید از سفر و غذا خوردن در رستوران خودداری کرد. بنابراین، مهم است که اذعان کنیم که حتی آما می‌تواند در شرایط مناسب، هدفی از حفاظت را داشته باشد. برای افرادی که بسیار مسن، ضعیف یا به شدت بیمار هستند، مقدار کمی از غذای ارائه شده توسط آما، اگرچه سمی است، اما برتر از این است که آن آما را از بین ببرد و به طور کامل فرد را تهی کند. پاکسازی در چنین شرایطی می تواند ضعف، خستگی و آسیب پذیری را افزایش دهد. در چنین مواردی، بهتر است روی تقویت ملایم آگنی تمرکز کنید تا بتوانید مواد مغذی مصرفی را جذب کنید.

 

 

 

استادی می‌گوید: «یک فرد به اندازه آگنی خود پیر است»، یعنی یک آگنی قوی می‌تواند آما را به حداقل برساند و به طول عمر بینجامد. آگنی سالم و حداقل آما، هدایت اهداف و فعالیت های روزانه ما را با کارآمدی و رفتاری شاد تسهیل می کند. با برافروختن این آتش مقدس در شکم، درخشندگی آتش خالص قلب را تقویت می کند و به ما این امکان را می دهد که به عنوان انسان بالغ شویم و هدف نهایی زندگی را در خود پرورش دهیم. آهسته آهسته، محفظه‌های قلب شکل گرفته از آما متلاشی می‌شوند و ما می‌توانیم با آرامش و شادی خالص بدرخشیم.

 

 

در صورت علاقمندی به آشنایی و آموزش بیشتر درباره ویژگی های آگنی و آما در بدن و عوامل ایجاد کننده اختلال در عملکرد آگنی و تجمع آما (سموم) در بدن و عوامی ایجاد کننده و متعادل کننده آگنی و دفع سموم از بدن ، در دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا که لینک اطلاعات و شرکت در این دوره آموزشی در پایین این مطلب قرار دارد ، شرکت کنید

 


 

 مطالب مفید پیشنهادی:

 

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا آگنی و آما ، آتش مقدس و سم