دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

دوشاها و قلب شما

 

 

یکی از دلایلی که آیورودا کل نگر است این است که دوشاها در همه چیز نفوذ می کنند - هر کیفیتی در طبیعت، از جمله طبیعت انسان. ما باید به فراتر از سلامت جسمانی نگاه کنیم تا دوشاها را در نحوه عملکرد احساساتمان به کار ببریم، به ویژه در مورد روابط و عشق.

 

 

برای قرن ها قلب به عنوان یک مرکز معنوی در نظر گرفته شده است و در سیستم یوگا، قلب یکی از هفت چاکرا (مراکز انرژی) است. چاکرای قلب جایگاه احساسات است و در اینجا انرژی ظریف قلب ما را به عشق، بخشش، به اشتراک گذاری، همدلی و نزدیکی عاطفی متصل می کند. همه افراد تجربه قلب پر از احساسات را دارند، اما یوگا می آموزد که اینجا جایی است که هوش هیجانی آموخته می شود.

 

 

دوشاهای شما اهمیت زیادی در هوش هیجانی شما دارند، زیرا آنها یک مبنای شخصی برای احساساتی که به طور طبیعی به شما دست می‌دهند، می‌باشند.

 

 

 

واتا از نظر عاطفی قابل تغییر است و در معرض تغییرات سریع خلقی است. انواع واتا به تاثیرات احساسی لحظه حساس هستند. آنها به طور طبیعی سبک، روشن و جوشان هستند اما به راحتی آسیب می بینند. خوشبختانه، سرعت واتا دوشا بهبودی از دردها را آسان‌تر می‌کند. هر کس یک نقطه تنظیم عاطفی دارد که به متابولیسم عاطفی شما اشاره دارد و نقطه تنظیم برای واتا سریع است.

 


پیتا نقطه تنظیم عاطفی متوسطی دارد. احساسات حفظ می شوند، و زمانی که از تعادل خارج می شوند، تیپ های پیتا کینه را حفظ می کنند، برای مدت طولانی عصبانی می مانند و مستعد حسادت هستند. پیتا دوشا گرم است و وقتی در تعادل باشد انواع پیتا مهربان و مشتاق هستند. آنها به اندازه انواع واتا تحت تأثیر احساسات قرار نمی گیرند، زیرا یک رگه قوی از کنترل و دلیل مرتبط با این دوشا وجود دارد.

 


کافا کندترین متابولیسم عاطفی را دارد. احساسات ثابت و قابل اعتماد هستند و تغییرات یا شگفتی های کمی دارند. تکان دادن تیپ های کافا به درد عمیقی نیاز دارد، زیرا به طور کلی آنها دیدگاهی قابل قبول و آرام نسبت به زندگی، از جمله افراد دیگر دارند. ثابت قدم بودن ، آنها را به افراد قابل اعتمادی تبدیل می کند که دلسوز و حامی هستند.

 

 

 

به دوشاها در روابط احترام بگذارید

 

 

 

شایع‌ترین اختلال در یک رابطه ، همانطور که آیورودا مشاهده می‌کند، ناشی از عدم آگاهی از دوشاها است. ازدواج های بی شماری وجود دارد که در آن دو نوع دوشا متفاوت است. به عنوان مثال، فرد کافا، آهسته، روشمند است، صبح ها انرژی آهسته نشان می دهد و کمی زمان می گذارد تا برای فعالیت روز خود را به سرعت آماده کند. با این حال شریک دیگر ممکن است از نوع واتا باشد، بی قرار، سرزنده، پر انرژی، سریع روز را شروع کند، و اصلاً روشمند نباشد.

 

 

اگر این دو نفر فقط درک اولیه ای از دوشاهای خود داشته باشند، می توانند بدون احساس فشار یا رنجش، خود را تنظیم کرده و سازگار کنند. اما بدون این درک، آنچه اغلب اتفاق می افتد، قضاوت بلندمدت است. نوع کافا به عنوان آهسته، سرسخت و خسته کننده شناخته می شود. نوع واتا به عنوان پرخاشگر، غیرمسئولانه و غیرقابل اعتماد برچسب گذاری شده است. یک نتیجه ثانویه، که به همان اندازه مضر است، احساس عدم حمایت است، هر دو نفر می‌توانند با سرسختی از تغییر یا همدلی خودداری کنند، دوشاهایشان را تشدید کنند.

 

 

بدترین نمونه از این، شاید با اضطراب واتا و کنترل پیتا رخ می دهد. عدم تعادل، انواع حساس واتا اغلب احساس اضطراب می کنند. این همچنین برای هر کسی که واتا دچار عدم تعادل جدی شده است نیز صادق است. انواع پیتا زمانی که این دوشا از تعادل خارج می شود، شروع به تلاش برای کنترل همه چیز، از جمله افراد دیگر می کنند. انواع کافا معمولاً افسرده یا بدحال می شوند.

 

 

 

اهمیت هوش هیجانی

 

 

 

علاوه بر دانستن مشخصات اولیه نوع دوشای بدن خود ، گام بعدی توسعه همدلی است. این کلید برقراری ارتباط عاطفی در هر رابطه است – از طریق همدلی باعث می‌شوید طرف مقابل احساس کند شنیده شده و ارزشمند است. با همدلی، ممکن است سریع بیدار شوید و شریک زندگیتان کند باشد، اما به جای قضاوت کردن، تفاوت را می پذیرید.

 

 

اهمیت هوش هیجانی هرگز تغییر نمی کند و وقتی روی آن تمرکز کنید به چیزی ارزشمند برای زندگی دست خواهید یافت.

 

 

در اینجا شش اصل وجود دارد که شما را در این فرآیند راهنمایی می کند:

 

 

متعهد شوید که هرگز شکایت نکنید، انتقاد نکنید یا نقش قربانی را بازی نکنید.
آینده ای خلاقانه و مثبت را برای خود و رابطه تان تصور کنید.
حسرت گذشته را نخورید ، دیگر وجود ندارد.
در هر موقعیتی که پیش می آید حضور داشته باشید.
مستقل از انتقاد یا تایید دیگران باشید.
به بازخوردها پاسخگو باشید.

 

 

 

منصفانه است که بگوییم به ندرت کسی با آزمون و خطا به این اصول ضربه می زند. یک فرد می تواند مدت زیادی بدون توجه به هوش هیجانی زندگی کند، و در بین برخی افراد، کلمه "عاطفه" اغلب به چیزی نامطلوب اشاره می کند، گویی نشان دادن حساسیت عاطفی نشانه ضعف است.

 

 

اما هوش هیجانی برای همه مهم است. دوشاهای ما دائمی هستند و هر کدام نمایه احساسی دارند. این واقعیت که انسان ها می توانند احساسات خود را مشاهده کنند یک ویژگی قابل توجه است، و هنگامی که شروع به مشاهده احساسات خود کنید، می توانید با قدرت یک احساس ناخواسته مانند ترس و اضطراب مقابله کنید.

 

 

اعتراف کنیم یا نپذیریم، احساسات ما را مجذوب خود می‌کنند، اما ما بیش از حد به احساسات خود وابسته‌ایم، و فقط کمی تجربه اضطراب، تحقیر، طرد شدن، و ناتوانی در تربیت ما لازم است تا از میدان معدنی احساسات به طور کلی دوری کنیم. دوشاها می توانند شما را به مکان بهتری هدایت کنند . این همان چیزی است که آنها برای انجام آن طراحی شده اند و پاداش عشق و سعادت باعث می شود هر مرحله از رشد عاطفی بیشتر ارزشمند باشد

 

شما میتوانید با شرکت در دوره آموزشی "سلامتی به روش آیورودا" با خصوصیات و ویژگیهای دوشاهای بدن خود بیشتر آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر درباره این دوره آموزشی ، بر روی تصویر این دوره در زیر این صفحه کلیک کنید (ضربه بزنید)


 

 مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا دوشاها و قلب شما