دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

Ayurvedic Practices for Aging Well 5 روش آیورودا برای کنترل روند پیری

همه ما می‌خواهیم به‌خوبی پیر شویم، اما گاهی اوقات ممکن است احساس کنیم که زندگی علیه ما کار می‌کند. پس چگونه می‌توانیم سلامت خود را حفظ کنیم و در عین حال زندگی پرمشغله‌ای را نیز مدیریت کنیم؟

 

 

 

دانش آیورودا به ما نشان می دهد که کلید طول عمر به داشتن تمرینات منظم برمی گردد. درست مانند هر عادت دیگری، هنگامی که یک تمرین سالم به بخشی از روال زندگی روزانه شما تبدیل شود، مانند مسواک زدن صبحگاهی ، طبیعی خواهد بود.

 

بیایید برخی از شیوه‌های ساده و در عین حال قدرتمند آیورودا را بررسی کنیم که می‌توانند از یک ذهن و بدن سالم حمایت کنند و حتی ممکن است روند پیری شما را کُند کنند.


 

 

 

Abhyanga آبهیانگا

 

آبهیانگا (ماساژ با روغن)

 

 


آبهیانگا یک نوع ماساژ است که در پزشکی آیورودا انجام می‌شود. در این نوع ماساژ، روغن گرم (که اغلب با گیاهان دارویی ترکیب شده است) به آرامی کل بدن، از سر تا پا ، ماساژ داده می‌شود.

 


بر اساس متون ودا، آبهیانگا باعث افزایش طول عمر و بهبود سلامت کلی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ و به ویژه آبهیانگا، می‌تواند تأثیر آرام‌بخشی روی سیستم عصبی داشته باشد. با توجه به اینکه استرس یکی از علل اصلی بسیاری از بیماری‌های امروزی است، نمی‌توان نادیده گرفت که چگونه اضافه کردن آبهیانگا به روال روزانه شما، می‌تواند راهی برای زندگی بلندتر و لذت‌بخش‌تر باشد.

 

 

اگرچه دریافت آبهیانگا تجربه بسیار آرامبخشی است، با انجام ماساژ خودتان با روغن گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در خانه، همچنان می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید. این کار را می‌توانید در برنامه صبح یا شب خود درست قبل از حمام انجام دهید.

 

 

اگر با پزشک یا متخصص آیورودا همکاری می‌کنید، ممکن است به شما روغن‌های دارویی خاصی را توصیه کند، اما همچنین می‌توانید از روغن‌های خاص هر دوشا برای ماساژ روزانه خود استفاده کنید؛ این شامل موارد زیر است:

 


افراد پیتایی : روغن نارگیل
افراد واتایی : روغن کنجد
افراد کافایی : روغن آفتابگردان

 

 


ماساژ روغن در آیورودا


 

 Mindful Eating خوردن آگاهانه

 

 

2. خوردن آگاهانه

 


غذا یکی از قوی ترین و مستقیم ترین راه هایی است که از طریق آن می توانید تعادل یا عدم تعادل را در بدن خود ایجاد کنید.

 

 

یک رژیم غذایی سالم و پر از مواد مغذی، سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های شما را تغذیه می‌کند و اجازه می‌دهد آگنی ، آتش گوارش شما، قوی بماند. یک رژیم غذایی بسیار فرآوری شده آتش گوارش شما را کاهش می دهد، باعث کمبود مواد مغذی می شود و از رسیدن انرژی به سلول های شما جلوگیری می کند.

 

 

طبق متون آیورودا، داشتن یک رابطه آگاهانه با وعده های غذایی برای سلامتی و طول عمر حیاتی است. این نه تنها شامل آنچه که می خورید، بلکه چگونگی، زمان و چرایی خوردن را نیز شامل می شود.

 

 

برای مثال، در حالی که بسیاری از مردم شام را بزرگ‌ترین وعده غذایی خود در روز می‌دانند، متون آیورودا پیشنهاد می‌کنند که بزرگترین وعده غذایی روز را باید زمانی که خورشید در بالاترین سطح آسمان قرار دارد، حوالی ظهر میل کرد.

 

 

همچنین بسیار مهم است که به ذهن و بدن خود اجازه دهید در حین غذا خوردن استراحت کنند، و توجه و قدردانی کامل خود را نسبت به غذایی که برای تغذیه بدن شما ارائه می شود، داشته باشید. خوردن در هنگام استرس، یا حواس پرتی ، بر هضم شما تأثیر می گذارد و ممکن است تجمع سمی یا آما ایجاد کند که منجر به عدم تعادل می شود.

 

 

به طور کلی، هرچه تمرکز بیشتری در وعده های غذایی خود داشته باشید، مواد مغذی بیشتری جذب خواهید کرد و آما کمتری تولید می شود.

 


آگنی ، آتش گوارش

علائم تجمع آما در بدن


 

 

 Meditation مدیتیشن

3. مدیتیشن

 


مدیتیشن یک راه محبوب برای مدیریت استرس و تقویت آرامش درونی و انعطاف پذیری است و دلیل خوبی هم دارد.

 

 

طبق متون ودایی، مدیتیشن یک تمرین کلیدی در مسیر روشنگری است که مزایای آن بسیار فراتر از پاسخ استرس است. هنگامی که یک تمرین مراقبه جدی گرفته شود، می تواند شما را به خود واقعی تان نزدیک کند، روح ابدی که در عمیق ترین لایه وجود شما قرار دارد.

 

 

با ارائه دیدی عینی تر از واقعیت، مدیتیشن می تواند وضعیت ذهنی شما را تغییر دهد و استرس فیزیکی و عاطفی را کاهش دهد. در سطح سلولی، محققان فرض می‌کنند که مراقبه‌کنندگان به دلیل جنبه‌های کاهش استرس این عمل، تلومرهای بلندتری (نشانگر طول عمر) دارند.

 

 

ایجاد فضایی برای برقراری ارتباط با درون خود یک عمل زیبا از عشق به خود است که در طول روز شما را سودمند می کند. تحقیقات نشان می دهد که حتی ده دقیقه مدیتیشن برای مشاهده تغییرات کافی است.

 


ذهن سالم با مدیتیشن


 

 

Pranayama پرانایاما

 

4. پرانایاما


پرانایاما تمرین تنفس متمرکز است که از سنت یوگا نشات می گیرد.

 

 

در سانسکریت «پرانا» به معنای نیروی حیات و «یاما» به معنای کنترل است. به این ترتیب، می توانید به پرانایاما به عنوان راهی برای کنترل آگاهانه به نیروی زندگی درون خود فکر کنید. انواع مختلفی از پرانایاما وجود دارد، اما زیربنای هر روشی، آگاهی آگاهانه و کنترل نفس شما است.

 

 

در حالی که سیستم عصبی خودمختار معمولاً نفس شما را کنترل می کند، پرانایاما به شما پلی برای این جنبه ناخودآگاه بدن شما ارائه می دهد و به شما امکان می دهد کنترل را در دست بگیرید. طبق متون ودایی، پرانایاما ابزاری قدرتمند برای کمک به طول عمر و سلامت مطلوب است.

 

 

تحقیقات نشان می دهد که تمرینات پرانایاما نه تنها به آرامش ذهن و بدن کمک می کند ، بلکه ممکن است از درمان افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه نیز کمک کند .

 

 

برای یک تمرین ساده پرانایاما، تنفس آرام ریتمیک شکمی را امتحان کنید:

 

در این تمرین، نفس خود را به پنج یا شش بار در دقیقه کاهش خواهید داد
صاف بنشینید، مطمئن شوید که پشت و گردن شما در یک راستا اما راحت هستند
پنج ثانیه نفس بکشید، مکث کوتاهی کنید
به مدت پنج ثانیه بازدم کنید
دم و بازدم را به مدت پنج ثانیه به مدت پنج دقیقه یا بیشتر تکرار کنید

 

 


پرانا (Prana) چيست؟


 

 

Sleep خواب و خوابیدن

 

5. بخوابید



طبق آیورودا (و علم غربی نیز موافق است)، خواب یکی از ستون های اولیه سلامتی است. خواب ضعیف به انواع عدم تعادل کمک می کند که می تواند روند پیری را تسریع کند و سلامت بافت ها و اندام های شما را تخریب کند. افزایش وزن، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات شناختی تنها تعداد انگشت شماری از مشکلات سلامتی هستند که با خواب ناکافی مرتبط هستند

 

 

از دیدگاه آیورودا، یکی از مضرترین پیامدهای کم خوابی، تغییر در ریتم شبانه روزی شماست. ریتم شبانه روزی ساعت درونی شماست که سرعت نوسانات هورمونی، دمای بدن، چرخه خواب و غیره را تنظیم می کند. حفظ یک ریتم شبانه روزی سالم برای سلامتی و طول عمر بسیار مهم است، زیرا بدن شما با دنیای طبیعی اطراف شما هماهنگ می شود.

 

 

در حالی که گفتن یک خواب خوب در شب بسیار آسان تر از انجام آن است، ایجاد یک برنامه روتین شبانه می تواند تا حد زیادی به اهداف خواب شما کمک کند. برخی از

 

 

 

پیشنهادات برای کمک به کاهش قدرت بدن و ذهن عبارتند از:

 

 

در شب تنفس ریتمیک شکمی آهسته را تمرین کنید تا سیستم عصبی آرام شود
عصر یک حمام آب گرم بگیرید
قبل از خواب روغن گرم را کف پاهای خود بمالید
سه ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید
یک ساعت خواب منظم تنظیم کنید و به آن پایبند باشید
برای جلوگیری از تحریک بیش از حد، هرچه زودتر همه دستگاه ها را از برق جدا کنید (به جای آن سعی کنید کتاب بخوانید)

 

 

 

نتیجه گیری :

 

 

صرف نظر از وضعیت سلامتی شما در این لحظه، پیری برازنده حق اصلی شماست و همیشه قدم هایی وجود دارد که می توانید برای ارتقای سلامت در ذهن و بدن خود بردارید. بهره گیری از دانش باستانی وداها، و بررسی آن از طریق دریچه غربی، به ما این امکان را می دهد که برخی از اساسی ترین کلیدهای طول عمر را آشکار کنیم.

 

 

گنجاندن این شیوه های آزمایش شده و واقعی در روال خود می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد. با این حال، کلید این نیست که فشار بیاورید یا استرس داشته باشید، بلکه این است که آنچه را که برای شما کار می کند به گونه ای بیابید که از سلامت کلی شما حمایت کند.

 


مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا 5 روش آیورودا برای کنترل روند پیری