دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

داروخانه طبیعت در آیورودا

 

 

بیماری مانعی بر سر راه اینکه بتوانیم با خود واقعی مان همذات پنداری کنیم است. برای غلبه بر این مانع، علم پیچیده آیورودا راه‌حل‌های زیادی را برای روگا (roga - بیماری) از طریق دراویاگونا کارما (Dravyaguṇa karma)  ، تمرین فارماکولوژی آیورودا ارائه می‌کند.

 

دراویا به معنای جوهر است و هر ماده روی زمین بسته به گونا guṇa ، کیفیت یا صفات ماده، همراه با کارما ، عمل ماده، می‌تواند برای دارویی استفاده شود. بسته به گونا و کارما ماده، یک یا چند برابر از سه دوشا را می توان آرام کرد و می توان نتیجه دلخواه را بدست آورد. از دراویام می توان برای تغذیه یا پاکسازی بافت ها استفاده کرد. هیچ ماده ای ذاتاً «خوب» یا «بد» در نظر گرفته نمی شود، اما بستگی به این دارد که چه کسی، چه زمانی و چه مقدار. هر چیزی اگر درست استفاده شود می تواند دارو باشد.

 

 

پادشاهی گیاهان انواع بی پایانی از خواص درمانی را از طریق گیاهان و ادویه ها ارائه می دهد. با به دست آوردن یک پیشینه ساده در مورد روش شناسی نحوه عملکرد گیاه شناسی از دیدگاه آیورودا، می توان این سیستم شفابخش عمیق داروهای باستانی را بهتر درک کرد.

 

 

 

گیاهان آیورودا به طور کلی به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند:

 

 

رسا Rasa 

به معنای طعم، شیره، پلاسما یا جوهر است. ṣaḍrasa وجود دارد، شش طعم در آیورودا شناخته شده است: شیرین، ترش، شور، تلخ، تند و قابض.

 

طعم و مزه توسط پانکا-ماها-بوتا pañca-mahā-bhūta یا عناصر موجود در ماده تعیین می شود. دارو می تواند به یکی از دو دسته کلی تقسیم شود: ساختمان یا پاکسازی.

 

شیرین، ترش و شور مزه های سنگینی هستند وطعم های آنابولیک در نظر گرفته می شوند که بافت ها را می سازند و جوان می کنند . تلخ، تند و قابض، مزه های سبکی هستند که در طبیعت لاگنا laṅgana یا کاتابولیک و پاک کننده به حساب می آیند.

 

رژیم های غذایی غربی اغلب در سه مزه نردبانی وجود ندارد، بنابراین اغلب، طعم داروهای قوی گیاهان تلخ، تند و قابض است، زیرا ناخالصی ها را از بدن پاک می کند. هنگامی که به درمان آنابولیک یا ساختمانی نیاز است، بافت ها می توانند با طعم شیرین، ترش و شور از طریق غذا و رژیم غذایی تغذیه شوند. رسای یک ماده بسته به پخته یا خام بودن، رسیده یا نارس بودن، خشک یا تازه بودن و غیره می تواند تغییر کند.

 

 

ویریا Vīrya اثر انرژی زا یک گیاه است. ویریا می تواند گرمایش یا سرمایش باشد. ویرایا گرم کننده گردش خون و ظرفیت متابولیک را افزایش می دهد و دوشاهای واتا و کافا را کاهش می دهد. ویریا خنک کننده ، التهاب را کاهش می دهد، کانال ها را تسکین می دهد و مرطوب می کند و به نفع پیتا دوشا است.

 


ویپاکا Vipāka اثر پس از هضم یک گیاه یا نحوه تأثیر آن بر بافت ها پس از هضم است. این مدت طولانی  تاثیر یک گیاه روی بدن است (بر خلاف راسا که تأثیر فوری دارد).

 

 

سه دسته ویپاکا وجود دارد: شیرین، تند و ترش. گیاهانی که دارای ویپاکای شیرین هستند، بافت ها را تغذیه و مرطوب می کنند. گیاهان با ویپاکای تند ، خشکی و سبکی بافت ها را افزایش می دهند. ویپاکا ترش کمتر رایج است و باعث افزایش هضم، گرما و رطوبت در بدن می شود.

 


گونا Guṇa کیفیت یک ماده است. 20 گونیا یا 10 جفت متضاد وجود دارد . گوناهای یک ماده نشان دهنده استفاده درمانی از گیاه است. 10 جفت متضاد عبارتند از: سنگین/سبک، کسل کننده/تیز، سرد/گرم، روغنی/خشک، لزج/زمخت، سیال/چگال، نرم/سخت، ظریف/خشن، پایدار/محرک، شفاف/ابری. هر گونا اثر افزایش یا کاهشی بر دوشا دارد، بنابراین قانون اضداد در کاربرد درمانی عملی گوناها اعمال می‌شود . 

 


پرابهاوا Prabhāva عمل درونی یک گیاه و میل گیاه به درمان یک بیماری خاص است. صرف نظر از راسا ، ویریا و ویپاکا یک گیاه، برخی از مواد دارای اثر درمانی استثنایی هستند که قوانین را زیر پا می گذارند. به عنوان مثال، لیمو و لیمو ترش مزه ( راسا ) هستند، با این حال لیمو دارای ویریای گرم کننده است ، در حالی که لیمو دارای ویریای خنک کننده است که آن را برای پیتا مفید می کند.

 

 

پرابهاوا هوش و توانایی منحصر به فرد یک گیاه است که ممکن است طبقه بندی ها و دسته بندی های مرسوم در اصطلاح پزشکی غربی برای آن وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، گفته می شود که نگهداری یک گیاه تولسی تازه Tulsi در خانه باعث بهبودی در سطح ارتعاشی و افزایش عشق در قلب ساکن خانه می شود.

 

 


کارما Karma عمل یک گیاه در بدن است. مثلاً گیاهانی که خاصیت دیپانا dīpana دارند اشتها و آتش گوارش را افزایش می دهند. گیاهان با اثر پاکانا pācana آما یا سموم را پاک می کنند. گیاهان طبقه بندی شده تحت عنوان hṛdaya به عنوان مقوی قلب عمل می کنند.

 

 


داتو Dhātu بافتی است که این گیاه هدف قرار می دهد. بر اساس آیورودا هفت داتوس ، بافت وجود داردگیاهان خاص می توانند به یک یا چند بافت تمایل داشته باشند. تولسی برای بافت لنفاوی مفید است، در حالی که چریش برای خون و بافت های چربی مفید است.

 

 


اسروتاها Srotas  کانال هایی هستند که گیاهان روی آنها کار می کنند، مانند سیستم گردش خون، دستگاه ادراری، روده بزرگ، دستگاه گوارش و غیره. گیاهان خاصی را می توان برای تقویت یا پاکسازی کانال بدن استفاده کرد، به عنوان مثال، گیاهان ادرار آور موجود در چای CCF به پاکسازی بدن کمک می کند. دستگاه ادراری ( Mūtravaha srotas ). زنجبیل برای فعال کردن دستگاه گوارش ( annavaha srotas) فوق العاده است .

 

 


از نظر کیفی، یک گیاه تازه قوی تر از یک کپسول است زیرا جریان پرانا (نیروی حیات/حیات) قوی تر است و بنابراین گیاه هوش بیشتری برای عمل در بدن ما دارد. به طور مشابه، در سطح انرژی، گیاهان در آیورودا زمانی که با قصد و نیت استفاده می شوند، موثرتر در نظر گرفته می شوند، زیرا یک گیاه می تواند چندین کاربرد داشته باشد. استفاده از گیاهان مخلوط شده در فرمولاسیون با اعمال یکسان نیز می تواند قدرت یک اثر خاص را افزایش دهد. می گویند دارو باید همیشه با محبت و دعا همراه باشد. این شفای معنوی را فعال می کند که باید با تمام بیماری های جسمی یا روحی همراه باشد، بدون آن هیچ پروتکلی کامل نیست.

 

 

 

زمان مصرف یک گیاه دارویی جنبه دیگری است که بر قدرت و عملکرد گیاه روی بدن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، مصرف یک گیاه با معده خالی در اول صبح قوی تر از مصرف یک گیاه دارویی بعد از غذا خواهد بود.

 

عامل دیگر در درمان های گیاهی آیورودا آنوپانا Anupāna یا محیطی است که از طریق آن یک گیاه دارویی داده می شود. حامل‌های گیاهی مختلف، مانند آب، شیر، عسل، قیسی، آلوئه ورا، چای و دوغ، همگی واسطه‌هایی هستند که می‌توانند به طرز ماهرانه‌ای برای کمک به گیاه در کار بر روی بافت، کانال یا دوشا خاص استفاده شوند. آنوپاناها مانند شیر و آلوئه برای پیتا بهترین هستند، در حالی که کافا از اثر متعادل کننده عسل سود می برد.

 

 

با آشنایی با روش درمانی گیاهی آیورودا، می‌توانیم یک قدم به تغذیه و حفظ درست خود در سفر شفابخش خود به سوی خود نزدیک‌تر شویم.

یک معلم عزیز یک بار گفت: "یک گیاه می تواند زندگی شما را تغییر دهد"، که من بارها و بارها به این حقیقت پی بردم. باشد که شهود ما درهای گوش دادن به گیاهانی را که ما را در تحول ما به سوی شفا، سلامت و نور راهنمایی می کنند، باز کند.


 مطالب مفید پیشنهادی:

 

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا داروخانه طبیعت در آیورودا