آشنایی با دانش آیورودا

آشنایی با دانش آیورودا

توصیه های آیورودا در فصل تابستان

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

توصیه های آیورودا در فصل تابستان

توصیه های آیورودا در فصل تابستان

آیا فصل تابستان را دوست دارید؟ و از هوای گرم آن لذت می برید؟ آیا در فصل تابستان احساسی از سرزندگی و سبکی و نشاط دارید؟ اگر اینگونه هست باید بدانید برای تعداد زیادی از افراد ، فصل تابستان چندان خوشایند نیست و گرمای این فصل آنها را کلافه می کند و مدام از آن شکایت دارند و بیشتر در طلب آب و هوای سرد و خنک هستند


تابستان نیز مانند 3 فصل دیگر مشخصه ها و ویژگیهای خاص خود را دارد. فرا رسیدن فصل تابستان نیز مانند 3 فصل دیگر باعث افزایش خصوصیاتی در شما شده و خصوصیاتی دیگر را کاهش می دهد. برای افرادی که در فصل زمستان بیشتر از دیگران در خود احساس سرما می کنند ، تابستان فصل خوشایندی است زیرا آنها در زمستان هرگز نمی توانند با پوششی کم احساس خوشایندی از گرما در بدن خود داشته باشند. اما تابستان برای آنهایی که در فصل زمستان احساس رضایت می کنند ، چندان خوشایند نیست و از گرمای این فصل بی تاب هستند


البته همه ی اینها به دلیل نوع تیپ بدنی یا همان دوشاها در بدن ما می باشد.


یکی از اصول اساسی در آیورودا جهت حفظ تعادل و پایداری سلامتی در بدن ، توجه به فصلهای سال و هماهنگی تغذیه و الگوهای رفتاری ما با آن فصل است به گونه ای که موجب حفظ تعادل و سلامتی در ما گردد
در آیورودا ، فصل تابستان را فصل پیتا معرفی می کند. برجسته ترین ویژگیهای این فصل، گرما و روزهای طولانی و بسیار روشن آن می باشد که از خصوصیات شدت یافتن و غلبه دوشای پیتا در این فصل در طبیعت می باشد. با اینکه در بعضی از مناطق جغرافیایی در این فصل آب و هوا مرطوب می باشد اما خصوصیات گرما و خشکی تابستان در آنجا نیز دیده می شود.

 


افرادی که دوشای پیتا در بدن آنها غالب است به نسبت سایر افراد با دوشاهای دیگر ، بیشتر در معرض آسیب و سوء مزاج های احتمالی ناشی از نامتعادل شدن و افزایش زیاد دوشای پیتا در بدن خود هستند

 


فصل تابستان به نسبت فصل پاییز که دوشای واتا در آن شدت می یابد ، فرصتی مناسب تر است تا با استفاده از ویژگیهای حرکتی دوشای پیتا در بدن که در فصل تابستان افزایش می یابد،  در جهت دفع سموم و پاکسازی بدن از آن استفاده کرد اما با این حال به افرادی که دوشای پیتای غالب دارند توصیه می شود در این فصل تا حد امکان از خوردنی ها و نوشیدنی هایی که موجب افزایش دوشای پیتا در آنها میگردد ، اجتناب کنند مانند فلفل، زنجبیل، سس های تُند، خردل، سبزیجات تُند مانند سیر ، پیاز، ترخون، نعناع، تره، شاهی و نظیر اینها و بیشتر از غذاهای ساده و بدون ادویه های تُند استفاده کنند


در صورتی که علائمی از نامتعادل شدن و افزایش دوشای پیتا در این فصل در خود مشاهده کردید ، لازم است به جدیت راهکارها و توصیه های آیورودا را در این مورد استفاده کنید تا به تعادل بازگردید

 


علائم افزایش زیاد و نامتعادل شدن دوشای پیتا عبارتند از:

بروز جوش های قرمز ملتهب بر روی پوست، التهاب در مفاصل، ریفلاکس معده، سوزش سر دل، بروز زخم های  گوارشی، احساس ناراحتی در معده پس از خوردن غذا، احساس کلافگی و بی تابی در بدن از شدت گرما، بی تابی از گرما شبها در خواب،  بروز حس ناامیدی و خشم ، تحریک پذیری، بیقراری، قضاوت و انتقاد زیاد از خود و دیگران، کم تحمل شدن، التهاب و حساس شدن چشم ها نسبت به نورو بروز تمایلات کمال گرایانه شدید

 


البته افرادی که دوشای واتا در بدن آنها غالب است نیز باید در این فصل از خود بیشتر مراقبت کنند زیرا فصل تابستان دارای ویژگی خشکی در طبیعت نیز می باشد که این ویژگی موجب افزایش و نامتعادل شدن دوشای واتا نیز در فرد می گردد. از این رو چنانچه علائمی از نامتعادل شدن دوشای واتا در خود مشاهده کردید لازم است سریعا راهکارها و توصیه های آیورودا درباره حفظ تعادل دوشای واتا را انجام دهید

 

  • بهتر است در این فصل در مصرف نمک و غذاها و تنقلات شور بسیار پرهیز کرده و انواع مغزیجات مانند بادام و فندق نیز به صورت خام مصرف شود

 

  • غذاهای چرب و سرخ کرده کمتر مصرف شود

 

  • انواع شیرینی جات و شکلات ها را بسیار کم  مصرف کرد و حتی در مصرف شیرینی های طبیعی مانند عسل، کشمش، مویز و میوه های شیرین مانند انجیر، نارگیل ، موز، خربزه ، آناناس و ... نیز زیاده روی نکرد

 

  • گوشت قرمز بسیار کم مصرف شود. حتی در مصرف گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز نباید زیاده روی شود. بهترین گوشت ها برای این فصل گوشت هایی هستند که سبک و زود هضم می باشند مانند : ماهی قزل آلای تازه و کیلکا که به صورت آب پز شده همراه با روغن کنجد مصرف شود. به طور کلی مصرف گوشت سفید برای این فصل مناسب تر است در صورتی که سرخ شده نباشد و ادویه های تُند نیز در آن استفاده نشده باشد

 

  • غذاهایی که طبعی گرم دارند مانند فسنجان و موادی مانند گردو و کنجد نیز به سبب طبع گرم آنها باید کمتر مصرف شود

 

  • ورزش کردن در فصل تابستان باید در تعداد جلسات کمتر و در زمانی کوتاه در هر جلسه انجام شود زیرا ورزش کردن سخت و در جلسات طولانی ، موجب افزایش بیشتر طبع گرم در بدن شده و افزایش دوشای پیتا و اختلال های حاصل از آن را به دنبال خواهد داشت. در این فصل بهتر است در ساعاتی ورزش کرد که گرمای محیط کمتر است مانند صبح ها یا عصرها. انجام ورزش های سبک به نسبت ورزش های سنگین و سخت در این فصل ارجح تر هستند

 

  • لباس هایی که از نایلون تهیه شده اند برای این فصل مناسب نیستند زیرا افزایش گرما در بدن را به دنبال خواهند داشت. بهترین لباس ها آنهایی هستند که از جنس کتان و پنبه ای و نخی تهیه شده اند که گرمای کمتری تولید می کنند. بهتر است در پوشش های خود از لباس هایی با رنگ های روشن و خنک استفاده کرد

 

  • برای افرادی که دوشای غالب پیتا دارند ، سونای خشک اصلا مناسب آنها در این فصل نیست. همچنین موقع دوش گرفتن بهتر است با آب ولرم دوش بگیرند. البته دوش آب سرد برای این افراد در صورتی که فاصله زمانی مناسب (4 ساعت پس از صرف غذا) با آخرین وعده غذایی را رعایت کنند مشکلی ندارد. اما دوش آب سرد برای افرادی که دوشای کافا یا واتا غالب در بدن دارند توصیه نمی شود و بهتر است اینگونه افراد با آب ولرم دوش بگیرند

 

  • بلافاصله پس از صرف غذا ، حرکت کردن یا بودن در معرض نور آفتاب در این فصل موجب بروز ناراحتی های گوارشی خواهد شد. بهتر است تا یکساعت پس از صرف غذا در معرض آفتاب یا هوای گرم قرار نگیرید

 

  • نوشیدن زیاد آب ، آب میوه ها، شربت گل سرخ، شربت بنفشه، و روغن بادام شیرین مانع از بروز یبوست در این فصل می گردد. اما به هیچ عنوان نوشیدن آب سرد توصیه نمی شود. آب را با دمای ولرم بنوشید

 

  • بهترین ماده غذایی که موجب خنکی بدن در این فصل می شود و برای افرادی با دوشای غالب پیتا بسیار مفید است همان آب دوغ خیار سنتی کشورمان می باشد. همچنین ترکیب ماست و اسفناج نیز مفید است

 

  • بهتر است غذاها در فصل تابستان بیشتر به صورت آب پز شده مصرف شوند زیرا موجب رفع خشکی این فصل در بدن می شوند

 

  • مصــرف غذاهایــی ماننــد آش هــای ســاده رقیــق و کــم گوشــت و حبوبــات کــه بــا آلــو بخــارا، آب انــار و غــوره پختــه شــده اند، ســوپ، خــورش ســبزیجات کــم گوشــت و حبوبــات کــم کــه ســبزی آنهــا ســرخ نشــده باشــد و بــا غــوره، آب غــوره، آب لیمــو، لیمــو و نارنــج تهیــه شــده باشــند مخصوصــا ســوپ جــو و آش جــو بســیار مفیــد بــوده و از بهتریــن غذا هــا بــرای رفــع عطــش و حــرارت بــدن محســوب مــی شــوند.

 

  • مصــرف میوه هــای ملــس (بیــن تــرش و شــیرین)، ماننــد آلــو، گیلاس، آلوچــه، تــوت ســیاه، بــه، زرشــک، آب زرشــک، شــاه تــوت، تمشــک، ســیب تــرش، آلبالــو، گوجــه ســبز، انــار، هلــو، زردآلــو، هندوانــه و گریــپ فــروت و از میــان ســبزی ها کاهــو، کــدو، اســفناج و خیــار عــلاوه بــر آن که باعث کاهــش علائــم آلرژی هــای تابســتانه می شــوند، بســیار مفیــد هســتند

 

  • مصرف سالادهایی که با کاهو ، خیار و آب لیمو تهیه می شوند نیز مفید هستند

 

  • ترشی ها را کمتر مصرف نمایید به ویژه اگر با ادویه و مواد تُند تهیه شده اند

 

  • عرق بید مشک و تمبر هندی نیز برای این فصل مفید است

 

  • شربت هایی مانند سکنجبین و لیمو، هندوانه و فالوده سکنجبین و هندوانه نیز برای این فصل مفید هستند

 

  • مصرف لبنیات برای این فصل مفید است اما افرادی که دوشای کافای غالب دارند نباید زیاده روی کنند

 

  • ماساژ بدن با روغن نارگیل یا آفتابگردان در این فصل مناسب است

 

  • در بین فعالیت های روزانه خود حتما زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید

 


مطالب مفید پیشنهادی:

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه آیورودا دانش آیورودا توصیه های آیورودا در فصل تابستان