دانش آیورودا (علم زندگی)

توجه:

کاربر گرامی در صورتی که با کلیک بر روی "عنوان مطالب" ، صفحه ی "عضویت و ورود به سایت" به شما نمایش داده می شود به معنای آن است که برای مشاهده این مطالب در ابتدا لازم است در سایت عضو شده و یا در صورتی که قبلا در سایت عضو شده اید در ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود به سایت وارد شوید تا بتوانید مطالب این بخش را مشاهده فرمایید
برای عضویت و یا ورود به سایت ، بر روی (ورود / عضویت) کلیک کنید


 

آشنایی با دانش مدیتیشن

سه مدیتیشن برای کودک شما

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

3 meditation kids - سه مدیتیشن برای کودک شما

 

صرفنظر از اینکه پدر یا مادر فرزندی هستید یا با او نسبت پدربزرگ ، خاله یا عمه ، دایی یا عمو با او دارید یا معلم او هستید ، با استفاده از این سه روش می توانید به کودک ، مدیتیشن و ذهن آگاهی را آموزش دهید

 

 

امروزه مدیتیشن ، یوگا و سایر روشها و تکنیکهای ذهن آگاهی بیش از هر زمان دیگری محبوب و مفید هستند. مطالعات نشان داده است که آموزش شیوه های ذهن آگاهی به کودکان می تواند توجه دانش آموزان ، احترام به همکلاسی ها ، کنترل خود و همدلی را در آنها افزایش دهد و استرس ، رفتار بیش فعالی ، علائم ADHD (اختلال کم توجهی) و افسردگی را کاهش می دهد.

 


آموزش مدیتیشن به کودکان به منظور کمک به آنها در دفع افکار و رفتارهای منفی ، ایجاد اعتماد به نفس و تمرکز در آنها و داشتن رفتار محترمانه و قدردانی در آنها با دیگران و خود ، هدیه ای است که تا آخر عمر خواهند داشت.

 


"تیم رایان" موسس برنامه Skills for Life در آمریکا ، روش آموزش تنفس عمیق و مدیتیشن را در مدارس اوهایو برای بچه های دوره ابتدایی پایه گذاری كرد. آنچه آنها در این روش دریافتند این بود كه این شیوه ها به بچه ها كمك می كند تا احساسات خود را متعادل کرده ، آزار و اذیت در آنها کاهش یابد و آگاهی و تمرکز در آنان افزایش یابد و معلمان آنها نیز از نتایج حاصل شده در دانش آموزان ، بسیار هیجان زده شوند

 

 

مطالعه دیگری که در منطقه یکپارچه سانفرانسیسکو با بیش از 3000 دانش آموز انجام شد ، پیشرفت چشمگیری در عملکرد کلی تحصیلی آنان از جمله افزایش در نمرات آزمون ریاضی برای دانش آموزانی که مدیتیشن ذهن آگاهی و "ریلکسیشن" را انجام می دهند را نشان داد.

 


در یك مدرسه راهنمایی سطح پایین ، كه در سانفرانسیسكو بالاترین میزان تیراندازی و درگیری را در بین دانش آموزان خود داشت ، پس از استفاده و تمرین "ریلکسیشن" در برنامه درسی آنها ، میزان کاهش 45 درصدی مشاهده شد و همچنین میزان حضور دانش آموزان در کلاسها و افزایش نمرات درسی در آنها به طور قابل توجهی بهبود یافت.

 

 

به شما پیشنهاد می کنم بدون توجه به نسبت خود با کودک ، از این سه روش برای او استفاده کنید و کودک را با روشهای مدیتیشن و ذهن آگاهی آشنا سازید و نتایج آن را مشاهده کنید

 

 

 

بالون

 


این روش مدیتیشن برای کودک یک حالت تمرکز و توانایی مشاهده تنفس به ارمغان می آورد. این مدیتیشن را میتوان در حالت ایستاده یا نشسته تمرین کرد. ممکن است برای برخی از کودکان انجام این تمرین با چشمان بسته سخت باشد اما میتوانید این تمرین را با چشمان باز نیز انجام دهند

 

 

1- بدن خود را آرام و ریلکس کرده و شروع به دم و بازدم های عمیق از طریق مجرای بینی کنید.


2- یک نفس عمیق و آرام بکشید تا شکم خود را با هوا پر کنید ، تصور کنید شکم را مثل یک بالون از هوا پر می کنید


3- پس از آن که شکم از هوا پر شد ، اکنون باید شکم را از هوا به آرامی خالی کنید و هوا را از مجرای بینی به آرامی خارج کنید. تصور کنید هوا را از بالون خارج می کنید. میتوانید همزمان که کودک شکم را از هوا خالی می کند شما نیز صدای "هیس" تولید کنید تا او بیشتر تشویق به خالی کردن شکم خود از هوا شود


4- کودک را تشویق کنید هم زمان با خارج کردن هوا از شکم ، بدن خود را نیز شل کند. میتوانید با ایجاد تصور شل شدن بالن هنگام خارج شدن هوا از آن به او کمک کنید تا بدن خود را شل کند


5- این تمرین را برای چند دقیقه ادامه دهید

 

 

اگر کودکی که به او آموزش می دهید کوچکتر است ، می توانید با جزئیات بیشتر و سرگرمی بیشتر به این تمرین بپردازید تا بیشتر درگیر این تمرین شود و از انجام آن لذت ببرد. بچه های کوچک ، به خصوص زیر 6 سال ، وقتی یاد می گیرند تمرکز و آگاهی شان را به نفس خود متمرکز کنند ، دوست دارند حرکات اضافی انجام دهند. آنها را تشویق کنید تا به آرامی بایستند و این مراحل را دنبال کنند:

 


1- از آنها بخواهید که به رنگ مورد علاقه خود فکر کنند و یک بالون غول پیکر از آن رنگ را در ذهن خود به تصویر بکشند.


2- سپس از آنها بخواهید که از راه بینی تنفس عمیق و آرام انجام دهند ، شکم خود را پر از هوا کنند ، مثل اینکه بخواهند یک بالون غول پیکر [همراه با رنگ مورد علاقه خود را] منفجر کنند. به عنوان یک گزینه ، شما همچنین می توانید با استفاده از حرکت دستهای خود به منظور نشان دادن انبساط و بزرگ شدن بالون به آنها کمک کنید


3- هنگامی که بالون آنها کاملاً پر شد ، از آنها بخواهید که نفس خود را نگه دارند و شما با انگشت خود به شکم آنها به ارامی ضربه ای بزنید و این تصور را در آنها ایجاد کنید که اکنون بالون سوراخ شده و هوا در خارج شدن است. به این صورت به آنها کمک می کنید تا به آرامی هوا را از شکم خارج کنند

 

 

 

رئیس را دنبال کنید

 


این مدیتیشن برای کودکانی که حداقل 5 سال دارند مفید است. از کودک سوال کنید که از بین کودکانی که می شناسد (مانند خواهر یا برادر یا دوستان) چه کسی رهبر و رئیس است و تصمیم گیری می کند و بقیه از او پیروی می کنند؟

 


کسی که رهبر است را با نام "نَفَس" نام گذاری کنید و کسی که پیرو است را با نام "ذهن" نام گذاری کنید. در اینجا من تصور می کنم که برادر بزرگ تر خود را به عنوان رهبر و رئیس انتخاب کرده اند
حال به آنها بگویید که شما و برادر بزرگترتان با هم همه کارها را انجام می دهید چون نفس و ذهن با هم بسیار دوست هستند ، سپس مراحل زیر را دنبال کنید تا آنها را در این مدیتیشن راهنمایی کنید.

 


1- راحت بنشینید و چشمان خود را ببندید.


2- دم و بازدم خود را عمیق و آرام انجام دهید و به حرکت هوا از مجرای بینی خود توجه کنید


3- به او بگویید در ذهن به شمردن نفسهای خود بپردازد. ذهن سعی می کند از نفس جلوتر برود اما نباید اجازه دهد و فقط با هر نفس ، یک شماره در ذهن بشمارد. ذهن و نفس با هم همة کارها را انجام می دهند

 

 

 

آرامش هدایت شده

 


این روش برای بچه ها (و بزرگسالان) در هر سنی بسیار عالی است ، برای مواقعی که دچار استرس هستند و یا برای خوابیدن با مشکل روبرو هستند و یا بیمار بوده و در رختخواب استراحت می کنند. این روش بر اساس تکنیک آرام سازی عضلانی پیشرونده است که دکتر ادموند جاکوبسون در دهه 1920 ابداع کرد.

 


این روش برای کمک به کاهش استرس و تنش در زمانهایی که فرد در شرایط پرتنش قرار دارد مفید است.

 


با این مراحل کودکان خود را راهنمایی کنید:

 


1- راحت بنشینید یا دراز بکشید و چشمان خود را ببندید. برای راحتی بیشتر خود می توانید از بالش یا پتو استفاده کنید. ترجیحا بهتر است این تمرین در وضعیت دراز کشیده به پشت انجام شود


2- برای شروع تمرین ، ابتدا چند تفس عمیق و آرام انجام دهید


3- به پای راست خود توجه کنید و آن را احساس کنید. سپس تمامی عضلات آن را برای چند ثانیه (به اندازه 2 نفس عمیق و آرام) منقبض کرده و سپس رها سازید. شاید در این لحظه در پای خود کمی احساس سوزن سوزن کنید


4- حال چند ثانیه مکث کنید و نفس عمیق و آرام بکشید


5- اکنون به پای چپ خود توجه کرده و همین عمل را با پای چپ انجام دهید


6- با بقیه ی قسمتهای بدن خود همین تمرین را انجام دهید. بدن را به قسمتهای زیر تقسیم بندی کرده و همین تمرین را با تک تک این قسمتها انجام دهید:

 

  • دست راست ، دست چپ

  • عضله سینه و شکم
  • عضله گردن
  • عضلات صورت
  • تمامی عضلات بدن به یکباره

 


پس از پایان این تمرین در وضعیت دراز کشیده برای چند دقیقه باقی بمانید و با چشمان بسته ، سکوت کنید و به بدن خود اجازه دهید تا برای دقایقی استراحت و مکث کند

 

منبع


 

مطالب مفید پیشنهادی:

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

با ما در تماس باشید

ما را در صفحات اجتماعی دنبال نمایید...
شما اینجا هستید: خانه مدیتیشن آشنایی با مدیتیشن سه مدیتیشن برای کودک شما