دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

نکاتی مهم در افطاری و سحری

 

نکاتی مهم در افطاری و سحری

 

 

روزه یکی از بهترین و برترین روشهای تصفیه و پاکسازی جان و تن می باشد. هر گونه امساک در خوردن برای هر زمان که باشد کمکی است برای کاهش بار بدن و در نتیجه فرصتی برای باز گرداندن بدن به حالت تعادل فیزیولوژیک آن.

 

 

  • روزه گرفتن موجب پاکسازی و دفع آما (سموم) تجمع یافته در بدن می شود

 

  • به تمامی افرادی که مایل هستند رژیم های پاکسازی کننده بدن بگیرند توصیه می شود بجای رژیم های نامناسب ، روزه بگیرند

 

  • روزه گرفتن ، تنظیم کننده آگنی در سیستم گوارشی است و باعث می شود تا از سیستم گوارشی سالمی برخوردار باشیم. داشتن سیستم گوارشی سالم به معنای داشتن بدنی سالم با سیستم ایمنی قدرتمند است

 

  • روزه ، دفع کننده خلط و رطوبت های بجا مانده و غلیظ شده در بدن است که موجب بروز انواع بیماریها در فرد می شوند

 

  • روزه بهترین درمان برای بیماری گوارشی ، کبد چرب و دیابت می باشد و افرادی که در آستانه ابتلا به دیابت یا کبد چرب هستند ، بهترین درمان برای آنها روزه گرفتن است

 

  • بهتر است در زمان روزه گرفتن ، تمرینات یوگا را با زمان کمتری انجام دهید مثلا 20 دقیقه بسیار مناسب است و بیشتر آساناهای کششی و نشسته را تمرین کنید و آساناهای تعادلی و قدرتی را بسیار محدود و کمتر انجام دهید

 

  • بهترین تمرین تنفسی در زمان روزه داری ، تمرین های تنفسی هستند که آرام انجام شوند و بیشتر تمرکز ذهن بر روی شیوه تنفس آرام متمرکز شود و تنفس ها به صورت آرام و عمیق انجام شوند

 

  • تمرین مدیتیشن را در زمان روزه داری فراموش نکنید. شما می توانید بهترین و بیشترین تاثیرات مدیتیشن را هنگام روزه داری تجربه کنید

 

  • احساس ضعف در روزه به دلیل سوزانده شدن مواد قندی در اثر افزایش آتش گوارشی می باشد نه به دلیل افزایش طبع سرد در بدن

 

  • به هیچ عنوان در بین الطلوعین نخوابید که مضرات بسیاری دارد.

 

  • در هنگام افطار آب ولرم بخورید نه آب سرد و نه آب خنک تا سموم جمع آوری شدن از بدن در معده و روده دفع شوند

 

  • خوردن چای علاوه بر اینکه مضرات بسیار زیادی دارد، موجب تشنگی در طول روز نیز می شود. بهتر است بجای چایی از دمنوش های مناسب دیگری استفاده کنید مانند: دمنوش نعناع ، دمنوش بابونه ، دمنوش اسطوخودوس ، دمنوش به لیمو و دمنوش گل گاو زبان

 

  • این تصور غلط که خوردن مواد مختلف غذایی موجب ذخیره آنها تا زمان افطار هست را از ذهنتان پاک کنید.

 

  • چه در سحر و چه در افطار بیشتر از یک سوم معده را پر نکنید.

 

  • غذایتان را به آرامی بخورید و هر لقمه را به خوبی بجوید. تند تند غذا نخورید زیرا موجب اختلال در سیستم گوارشی و تجمع آما (سم) در بدن می شود

 

  • در افطار و سحر نباید زیاد آب بخورید زیرا این کار نه تنها مانع از تشنگی شما نخواهد شد بلکه باعث هضم ناقص غذا در دستگاه گوارشی میگردد و حتی بروز سردرد به همراه خواهد داشت

 

  • همراه با غذای خود ، ماست نخورید مخصوصا اگر غذایتان همراه با گوشت است

 

  • نه در هنگام افطار و نه هنگام سحری خوردن ، درهم خوری نکنید. این کار موجب بروز اختلال گوارشی و ضعف بدن و نهایتا بیماری خواهد شد

 

 

نکاتی مهم در افطاری و سحری

 

 

 

  • در طول روز از استرس و محیطهای پرتنش دوری کنید زیرا موجب تحلیل و ضعف قوای ذهنی و بدنی شما میگردد

 

  • اگر قصد دوش گرفتن دارید با آب گرم دوش بگیرید . دوش آب سرد یا آب خنک بیشتر موجب تشنگی می شود و گرمای بیشتری در بدن احساس می شود

 

  • در طول روز میتوانید دستها و صورت را با آب خنک بشوئید تا تشنگی کمتری داشته باشید

 

  • در محیطهای سرد قرار نگیرید زیرا موجب بروز حس تشنگی و گرسنگی بیشتری در شما می شود

 

  • برای حفظ انرژی خود در صورت امکان قبل از ظهر ، نیم ساعت بخوابید. این کار موجب تجدید انرژی و کاهش حس گرسنگی و تشنگی می شود

 

  • وعده شام و افطار جداست و حداقل نیم ساعت فاصله زمانی باید بین آنها باشد. هرگز در وعده افطار ، وعده ی شام را نیز نخورید. افطاری صرفا برای گشودن روزه و آماده کردن سیستم گوارشی و بدن برای دریافت وعده شام می باشد. به یاد داشته باشید افطاری به معنای پر کردن معده نمی باشد

 

  • در وعده افطا هرگز شیرینی های صنعتی و غیرطبیعی مانند شکلات ها ، شیرینی های قنادی و زولبیا و بامیه نخورید و بجای آن خرما ، عسل و کشمش بخورید

 

  • با دمنوش های گرم و طبیعی افطار کنید و یا با آب گرم افطار کنید. میتوانید آب گرم مخلوط با خاکشیر بنوشید که باعث تصفیه دستگاه گوارشی و روده ها می شود اما در نوشیدن آب هنگام افطار نیز زیاده روی نکنید و لازم است به آرامی و جرعه جرعه و به صورت مزه مزه کردن و مقدار کم آب بنوشید

 

  • در وعده شام پرخوری نکنید و بهتر است از سبزیجات تازه نیز در وعده شام بخورید

 

  • پس از وعده شام حداقل تا 2 ساعت چیزی نخورید. همچنین از مصرف دوغ و شربت نیز بپرهیزید

 

  • شب ها تا دیروقت بیدار نباشید

 

  • بهتر است نیم ساعت قبل از اذان صبح سحری تان را تمام کنید و نزدیک اذان، نصف لیوان شربت آبلیمو و کمی عسل بنوشید.

 

  • در سحری از شیرینی های طبیعی استفاده کنید: مثل خرما، کشمش، عسل و…

 

  • افراد گرم مزاج در وعده سحر حتما از سبزیجاتی مانند کاهو، خرفه، گشنیز و سبزیجات سرد دیگر استفاده کنند.

 

  • به هیچ عنوان در وعده سحری میوه نخورید، فقط بعضی از میوه ها را میتوانید قبل یا بعد از سحری میل کنید مثل سیب, به, گلابی و

 

  • هرچقدر غذا در سحر ساده تر باشد بهتر است.

 

  • برای روزه گرفتن ، خوردن سحری ضروری است اما نباید پرخوری کرد بلکه به کیفیت غذایی که در سحر و افطار مصرف می کنیم باید توجه کنیم

 

  • خوردن نان گندم سبوس دار در سحر مفید است

 

  • بلافاصله بعد از خوردن سحری ، نخوابید و حداقل یکساعت بیدار باشید زیرا موجب بوی بد دهان خواهد شد

 

  • در سحری غذاهای سرخ کردنی نخورید زیرا موجب تشنگی بیشتر در شما می شود. بیشتر غذاهای پخته و آب دار بخورید

 

  • در وعده سحری یک لیوان شربت عسل و آب لیمو ترش بخورید تا مانع از تشنگی شما شود

 

  • خوردن چند عدد خرما یا کشمش یا مقداری عسل در پایان وعده سحری مناسب است

 

  • تعیین روزه گرفتن برای افرادی که بیماری خاصی دارند با پزشک است

 

 

 

 fasting vegan - روزه داری برای گیاهخوارن - وگان

 

 

توصیه هایی برای گیاهخواران روزه دار

 

  • به افرادی که گیاهخوار هستند توصیه می شود ضمن رعایت برخی از نکات ذکر شده در بالا ، در وعده های سحری و افطاری خود ، از گیاهان بخارپز شده نیز مصرف کنند

 

 

  • اگر خام خوار هستید غذاهای خود را با میوه جات شروع کنید و تا حد تمایل از هر میوه ای که علاقه دارید  به آهستگی و جویدن کامل مصرف کنید

 

 

  • میوه های ترش و شیرین را با یکدیگر مصرف نکنید و بهتر است فاصله زمانی مصرف بین هر کدام را رعایت کنید

 

 

  • بهترین غذاها برای سحری ، میوه ها ، بخصوص میوه های شیرین و خرما هستند

 

 

 


 

دانلود کتاب الکترونیکی حفظ سلامت در روزه داری

 

فرمت فایل: PDF

حجم فایل: 377Kb

تعداد صفحات: 57 صفحه

 

دانلود کتاب حفظ سلامت در زوه داری


 

مطالب مفید پیشنهادی:

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

با ما در تماس باشید

ما را در صفحات اجتماعی دنبال نمایید...
شما اینجا هستید: خانه خبرها وبلاگ نکاتی مهم در افطاری و سحری