دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

A Vata Pacifying Routine for Fall برنامه آرام بخش واتا برای پاییز

 

برگ ها زمین را پوشانده اند، اتوبوس های مدرسه در جاده ها پراکنده اند، و سرمای هوا رو به افزایش است. اینها همه نشانه هایی هستند که فصل واتا در راه است. اگر از نوع تیپ دوشایی واتا هستید، ممکن است سابقه ابتلا به سرماخوردگی، گلودرد یا آنفولانزا در پاییز داشته باشید. و هشدارهای رسانه‌ها در مورد ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی قریب‌الوقوع ممکن است شما را مجبور به پوشش بدنی بیشتری کند. با این حال، با آیورودا، می توانید خود را با ابزارهایی که برای حفظ سلامت و تعادل در طول فصل پاییز نیاز دارید، مسلح کنید.

 

 

دوشاها ، یا انواع تیپ دوشایی ذهن و بدن آیورودا، نه تنها در هر یک از ما یافت می شوند، بلکه در طبیعت نیز وجود دارند . در بیشتر مناطق شمالی، فصل واتا در انتهای فصل تابستان تا اوایل زمستان است. اگر به عناصری که واتا را می‌سازند (عنصر اِتِر و عنصر هوا ) فکر می‌کنید، آنها نیز در این فصل در طبیعت افزایش می‌یابند. هوا سردتر می شود و برگ ها خشک می شوند و از درختان می ریزند. باد به طور غیرمنتظره ای افزایش می یابد و به دلیل باد، هوا نیز خشک است.

 

 

 

اگر دوشا اصلی و غالب در بدن شما ، دوشای واتا باشد، عنصر اتر و هوا در فصل واتا حتی بیشتر در بدن شما افزایش می یابد و این افزایش باعث ایجاد ناراحتی در بدن می شود و اگر آن را تحت کنترل نگیرید ، شما را مستعد ابتلا به بیماری های مختلفی می کند.

 

 

به دلیل افزایش کیفیت هوا در جو، ممکن است متوجه شوید که مو، پوست و چشم‌ های شما خشک ‌تر از همیشه هستند. این به این دلیل است که شما در ساختار ذهن و بدن خود ، اتر و هوای بیشتری نسبت به نوع تیپ دوشایی پیتا یا کافا دارید. انواع واتا نیز تمایل به احساس سردی در بدن و بخصوص سردی دست و پا دارند. آنها همچنین ممکن است یبوست را تجربه کنند. در ذهن، نوع واتا ممکن است احساس عصبی یا اضطراب کند و مشکل خواب داشته باشد. این علائم، در حالی که در فصول دیگر تعادل دارند، ممکن است در فصل واتا اغراق آمیز شده و شدت یابند.

 

 

 A Vata Pacifying Routine for Fall 4 برنامه آرام بخش واتا برای پاییز

 

 

مشکل دوشای تشدید شده فقط علائمی نیست که می تواند ایجاد کند. هنگامی که یک دوشا در بدن بیش از حد افزایش یابد، شروع به حرکت به سایر قسمت های بدن می کند که به آن تعلق ندارد. و آنجاست که دانه های بیماری می توانند در قسمت های دیگری از بدن نیز کاشته شوند و شروع به رشد کنند و اندام های دیگر را نیز دچار اختلال در عملکرد خود و بروز بیماری کنند.

 

 


برخی از اختلالهای حاصل از افزایش دوشای واتا در بدن عبارتند از : خارش پوست، اگزما، شوره سر، ترک پوست، دردهای مفصلی و عضلانی ، خشکی عضلات، برخی ورم‌ها، درد و بزرگی طحال، کُندی عملکرد دستگاه گوارش ، برخی از انواع تب‌ها، ادرار قطره‌ای و سخت‌ادراری، کم‌خونی، جنون، غلبه احساس‌های سرد از قبیل افسردگی، وارستگی، رهایی و میل به تغییر و تحول و وسواس، ورم لوزه‌ها، دردهای سیاتیکی، انسدادهای گوارشی، سکته، بیماری‌های ریوی و....
خبر خوب این است که چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای آرام کردن واتا در بدن تان در پاییز انجام دهید.

 

 

 

 A Vata Pacifying Routine for Fall 2 برنامه آرام بخش واتا برای پاییز

 

 

خود را گرم نگه دارید

 


چند لایه لباس بپوشید—هرجا که بروید—تا بتوانید برای پوشاندن و گرم نگه داشتن بدن خود آماده باشید. همیشه مایعات گرم بنوشید؛ از نوشیدنی های خنک یا سرد دوری کنید. همچنین باید غذای گرم مزاج یا به صورت گرم بخورید. بلغور جو دوسر، سوپ‌های گرم و مقوی، و سبزیجات کمی تفت داده شده به خوبی برای حفظ تعادل واتا مفید هستند.

 


مواجهه با گرمای سر ظهر و سرمای بامداد و شبانگاه، خوابیدن در مکان سرد، استحمام با آب سرد، نوشیدن آب سرد، نزدیکی جنسی زیاد، خوابیدن با معده پر، زیاد خوابیدن و زیاد بیداری کشیدن، ورزش و حرکات بدنی سنگین و زیاد، غم و غصه زیاد، کم‌خوری و پرهیز بی‌دلیل، پُر خوری، تعریق بسیار و....

 

 

 

 A Vata Pacifying Routine for Fall 3 برنامه آرام بخش واتا برای پاییز

 

 

از ادویه های گرم استفاده کنید

 


ادویه هایی مانند جوز هندی، هل و دارچین برای انواع واتا ایده آل هستند. پای سیب داغ با دارچین را به عنوان دسرهای آرام بخش واتا در نظر بگیرید. انواع واتا به سیب های پخته شده که هضم آنها راحت تر است، بهترین پاسخ را می دهند. این ادویه‌ها اغلب در دمنوش های آرام‌بخش واتا یافت می‌شوند

 


خوراک هایی مانند گوشت گوسفند، خربزه شیرین، مویز، هویج، زیتون، خرما، عسل، شیرینی‌های طبیعی، شربت عسل، مغز خشکبار به‌ویژه بادام درختی، آش های ساده و... برای فصل پاییز مناسب هستند و بهترین میوه‌های فصل پاییز نیز انار میخوش، انگور، انجیر، سیب، به و گلابی هستند.

 


از مصرف خوراکهایی که طبع سرد و خشک را در بدن افزایش می دهند دوری کرد مانند: گوشت گاو و گوساله، کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس و کالباس و فست‌فودها، ادویه‌های تند و تیز، ترشی‌ها، سرخ‌کردنی‌ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، ماست و دوغ ترش، کشک، کلم و گل‌کلم، رُب و سس‌ها، غذاهای مانده و گوشت نمک ‌سود، چای پررنگ، یخ، شوری‌ها، چیپس و پفک و امثال آنها و... از آنجا که اینگونه مواد به خشکی مزاج بدن دامن می‌زنند و موجب افزایش دوشای واتا در بدن می شوند، به‌ویژه برای فصل پاییز نامناسب‌اند. همچنین باید از مصرف میوه‌های تابستانی، لبنیات، قهوه، نسکافه، کاکائو، و... نیز پرهیز کرد

 

 


چند نوع دمنوش برای ایام پاییز


 

 

 

ماساژ بدن با روغن های مناسب واتا

 


هیچ چیز برای متعادل کردن خشکی واتا بهتر از این نیست که خود را با روغن مخصوص دوشای واتا ماساژ دهید. می توانید از روغن کنجد استفاده کنید. ماساژ کف پاها، پشت گردن، گوش ها و شکم در جهت عقربه های ساعت توصیه می شود.

 


اطمینان حاصل کنید که با خوردن غذاهایی که دارای چربی های سالم هستند، در صورت لزوم کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید . در طول روزهای پاییز، مصرف یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان تازه مفید است. روغن بذر کتان به منظم نگه داشتن شما کمک می کند و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است به کاهش اضطراب یا عصبی بودن واتا کمک کند.

 

 


 فوايد ماساژ آبهيانگا در آيورودا


 

 

 

در طول روز کمی استراحت کنید

 


افراد واتایی تمایل دارند تا در طول روز به شدت فعالیت کنند در حالی که این یک انرژی عصبی است که به نظر می رسد هرگز متوقف نمی شود و علت آن افزایش دوشای واتا در بدن می باشد و لازم است کنترل و متعادل شود. شما باید در طول روز استراحت های مکرری داشته باشید تا انرژی خود را افزایش دهید و از فعالیتهای یکسره و خسته کننده بپرهیزید

 


خوب است در بین روز کمی استراحت کنید مثلا 15 تا 30 دقیقه استراحت ، مفید است
وعده های غذایی را به موقع بخورید و سعی کنید مرتب غذا بخورید تا سطح انرژی خود را ثابت نگه دارید. از دیر خوردن وعده های غذایی یا حذف بعضی از وعده های غذایی بپرهیزید.

 


هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. یک ایده آل آیورودا رفتن به رختخواب در ساعت 10:30 شب و بیدار شدن در ساعت 6:00 صبح است.

 


تعادل واتا را در طول پاییز و اوایل زمستان با توجه به علائم بدن و ذهن خود حفظ کنید. با آیورودا، شما یاد می گیرید که به جای حرکت در برابر امواج طبیعت، سوار بر امواج طبیعت شوید. در پایان، صرف نظر از فصل، احساس فوق العاده ای خواهید داشت.

 


 

مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا برنامه آرام بخش واتا برای پاییز