خبرهای علمی

نکاتی مهم در افطاری و سحری

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

نکاتی مهم در افطاری و سحری

 

نکاتی مهم در افطاری و سحری

 

 

روزه یکی از بهترین و برترین روشهای تصفیه و پاکسازی جان و تن می باشد. هر گونه امساک در خوردن برای هر زمان که باشد کمکی است برای کاهش بار بدن و در نتیجه فرصتی برای باز گرداندن بدن به حالت تعادل فیزیولوژیک آن.

 

 

  • روزه گرفتن موجب پاکسازی و دفع آما (سموم) تجمع یافته در بدن می شود

 

  • به تمامی افرادی که مایل هستند رژیم های پاکسازی کننده بدن بگیرند توصیه می شود بجای رژیم های نامناسب ، روزه بگیرند

 

  • روزه گرفتن ، تنظیم کننده آگنی در سیستم گوارشی است و باعث می شود تا از سیستم گوارشی سالمی برخوردار باشیم. داشتن سیستم گوارشی سالم به معنای داشتن بدنی سالم با سیستم ایمنی قدرتمند است

 

  • روزه ، دفع کننده خلط و رطوبت های بجا مانده و غلیظ شده در بدن است که موجب بروز انواع بیماریها در فرد می شوند

 

  • روزه بهترین درمان برای بیماری گوارشی ، کبد چرب و دیابت می باشد و افرادی که در آستانه ابتلا به دیابت یا کبد چرب هستند ، بهترین درمان برای آنها روزه گرفتن است

 

  • بهتر است در زمان روزه گرفتن ، تمرینات یوگا را با زمان کمتری انجام دهید مثلا 20 دقیقه بسیار مناسب است و بیشتر آساناهای کششی و نشسته را تمرین کنید و آساناهای تعادلی و قدرتی را بسیار محدود و کمتر انجام دهید

 

  • بهترین تمرین تنفسی در زمان روزه داری ، تمرین های تنفسی هستند که آرام انجام شوند و بیشتر تمرکز ذهن بر روی شیوه تنفس آرام متمرکز شود و تنفس ها به صورت آرام و عمیق انجام شوند

 

  • تمرین مدیتیشن را در زمان روزه داری فراموش نکنید. شما می توانید بهترین و بیشترین تاثیرات مدیتیشن را هنگام روزه داری تجربه کنید

 

  • احساس ضعف در روزه به دلیل سوزانده شدن مواد قندی در اثر افزایش آتش گوارشی می باشد نه به دلیل افزایش طبع سرد در بدن

 

  • به هیچ عنوان در بین الطلوعین نخوابید که مضرات بسیاری دارد.

 

  • در هنگام افطار آب ولرم بخورید نه آب سرد و نه آب خنک تا سموم جمع آوری شدن از بدن در معده و روده دفع شوند

 

  • خوردن چای علاوه بر اینکه مضرات بسیار زیادی دارد، موجب تشنگی در طول روز نیز می شود. بهتر است بجای چایی از دمنوش های مناسب دیگری استفاده کنید مانند: دمنوش نعناع ، دمنوش بابونه ، دمنوش اسطوخودوس ، دمنوش به لیمو و دمنوش گل گاو زبان

 

  • این تصور غلط که خوردن مواد مختلف غذایی موجب ذخیره آنها تا زمان افطار هست را از ذهنتان پاک کنید.

 

  • چه در سحر و چه در افطار بیشتر از یک سوم معده را پر نکنید.

 

  • غذایتان را به آرامی بخورید و هر لقمه را به خوبی بجوید. تند تند غذا نخورید زیرا موجب اختلال در سیستم گوارشی و تجمع آما (سم) در بدن می شود

 

  • در افطار و سحر نباید زیاد آب بخورید زیرا این کار نه تنها مانع از تشنگی شما نخواهد شد بلکه باعث هضم ناقص غذا در دستگاه گوارشی میگردد و حتی بروز سردرد به همراه خواهد داشت

 

  • همراه با غذای خود ، ماست نخورید مخصوصا اگر غذایتان همراه با گوشت است

 

  • نه در هنگام افطار و نه هنگام سحری خوردن ، درهم خوری نکنید. این کار موجب بروز اختلال گوارشی و ضعف بدن و نهایتا بیماری خواهد شد

 

 

نکاتی مهم در افطاری و سحری

 

 

 

  • در طول روز از استرس و محیطهای پرتنش دوری کنید زیرا موجب تحلیل و ضعف قوای ذهنی و بدنی شما میگردد

 

  • اگر قصد دوش گرفتن دارید با آب گرم دوش بگیرید . دوش آب سرد یا آب خنک بیشتر موجب تشنگی می شود و گرمای بیشتری در بدن احساس می شود

 

  • در طول روز میتوانید دستها و صورت را با آب خنک بشوئید تا تشنگی کمتری داشته باشید

 

  • در محیطهای سرد قرار نگیرید زیرا موجب بروز حس تشنگی و گرسنگی بیشتری در شما می شود

 

  • برای حفظ انرژی خود در صورت امکان قبل از ظهر ، نیم ساعت بخوابید. این کار موجب تجدید انرژی و کاهش حس گرسنگی و تشنگی می شود

 

  • وعده شام و افطار جداست و حداقل نیم ساعت فاصله زمانی باید بین آنها باشد. هرگز در وعده افطار ، وعده ی شام را نیز نخورید. افطاری صرفا برای گشودن روزه و آماده کردن سیستم گوارشی و بدن برای دریافت وعده شام می باشد. به یاد داشته باشید افطاری به معنای پر کردن معده نمی باشد

 

  • در وعده افطا هرگز شیرینی های صنعتی و غیرطبیعی مانند شکلات ها ، شیرینی های قنادی و زولبیا و بامیه نخورید و بجای آن خرما ، عسل و کشمش بخورید

 

  • با دمنوش های گرم و طبیعی افطار کنید و یا با آب گرم افطار کنید. میتوانید آب گرم مخلوط با خاکشیر بنوشید که باعث تصفیه دستگاه گوارشی و روده ها می شود اما در نوشیدن آب هنگام افطار نیز زیاده روی نکنید و لازم است به آرامی و جرعه جرعه و به صورت مزه مزه کردن و مقدار کم آب بنوشید

 

  • در وعده شام پرخوری نکنید و بهتر است از سبزیجات تازه نیز در وعده شام بخورید

 

  • پس از وعده شام حداقل تا 2 ساعت چیزی نخورید. همچنین از مصرف دوغ و شربت نیز بپرهیزید

 

  • شب ها تا دیروقت بیدار نباشید

 

  • بهتر است نیم ساعت قبل از اذان صبح سحری تان را تمام کنید و نزدیک اذان، نصف لیوان شربت آبلیمو و کمی عسل بنوشید.

 

  • در سحری از شیرینی های طبیعی استفاده کنید: مثل خرما، کشمش، عسل و…

 

  • افراد گرم مزاج در وعده سحر حتما از سبزیجاتی مانند کاهو، خرفه، گشنیز و سبزیجات سرد دیگر استفاده کنند.

 

  • به هیچ عنوان در وعده سحری میوه نخورید، فقط بعضی از میوه ها را میتوانید قبل یا بعد از سحری میل کنید مثل سیب, به, گلابی و

 

  • هرچقدر غذا در سحر ساده تر باشد بهتر است.

 

  • برای روزه گرفتن ، خوردن سحری ضروری است اما نباید پرخوری کرد بلکه به کیفیت غذایی که در سحر و افطار مصرف می کنیم باید توجه کنیم

 

  • خوردن نان گندم سبوس دار در سحر مفید است

 

  • بلافاصله بعد از خوردن سحری ، نخوابید و حداقل یکساعت بیدار باشید زیرا موجب بوی بد دهان خواهد شد

 

  • در سحری غذاهای سرخ کردنی نخورید زیرا موجب تشنگی بیشتر در شما می شود. بیشتر غذاهای پخته و آب دار بخورید

 

  • در وعده سحری یک لیوان شربت عسل و آب لیمو ترش بخورید تا مانع از تشنگی شما شود

 

  • خوردن چند عدد خرما یا کشمش یا مقداری عسل در پایان وعده سحری مناسب است

 

  • تعیین روزه گرفتن برای افرادی که بیماری خاصی دارند با پزشک است

 

 

 

 fasting vegan - روزه داری برای گیاهخوارن - وگان

 

 

توصیه هایی برای گیاهخواران روزه دار

 

  • به افرادی که گیاهخوار هستند توصیه می شود ضمن رعایت برخی از نکات ذکر شده در بالا ، در وعده های سحری و افطاری خود ، از گیاهان بخارپز شده نیز مصرف کنند

 

 

  • اگر خام خوار هستید غذاهای خود را با میوه جات شروع کنید و تا حد تمایل از هر میوه ای که علاقه دارید  به آهستگی و جویدن کامل مصرف کنید

 

 

  • میوه های ترش و شیرین را با یکدیگر مصرف نکنید و بهتر است فاصله زمانی مصرف بین هر کدام را رعایت کنید

 

 

  • بهترین غذاها برای سحری ، میوه ها ، بخصوص میوه های شیرین و خرما هستند

 

 

 


 

دانلود کتاب الکترونیکی حفظ سلامت در روزه داری

 

فرمت فایل: PDF

حجم فایل: 377Kb

تعداد صفحات: 57 صفحه

 

دانلود کتاب حفظ سلامت در زوه داری


 

مطالب مفید پیشنهادی:

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
شما اینجا هستید: خانه خبرها اخبار علمی نکاتی مهم در افطاری و سحری