دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

fasting ayurveda روزه گرفتن در آیورودا

 

 

توجه: این مطلب صرفا جهت آشنایی با روشهای روزه گرفتن در آیورودا می باشد و ممکن است برخی از این روشها و توصیه ها برای هر فردی در هر شرایطی از سلامتی مناسب نباشد

 

 

 

اطلاعات ضد و نقیض زیادی در مورد روزه داری وجود دارد که تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین روش، دشوار است. آنچه ممکن است برای یک فرد خوب باشد در واقع می تواند برای دیگری مضر باشد. خوشبختانه، از آنجایی که آیورودا منحصر به فرد بودن هر فرد را تشخیص می دهد ، راهکارهایی وجود دارد که می تواند به ما کمک کنند تا در هر زمان از اینکه چه چیزی برای ما مفیدتر باشد. ، آگاه شویم .

 

 


آیورودا سنت دیرینه ای در استفاده از روزه به عنوان یک تمرین حیاتی برای حفظ و بازیابی سلامت دارد. در جامعه ما، روزه اغلب به عنوان نوعی انکار یا محرومیت تلقی می شود، اما در عوض می توانید روزه را به عنوان هدیه ای برای خود ببینید: استراحتی بسیار مورد نیاز از رگبار مداوم غذاهای که در طول شبانه روز به درون بدن خود واردمی کنید.

 

 

بحث در مورد بهبود سلامتی اغلب بر روی افزودن به برنامه غذایی و برنامه ورزشی شما متمرکز است. تصمیم می گیرید بیشتر ورزش کنید، سبزیجات بیشتری بخورید، مکمل های بیشتری مصرف کنید یا آب بیشتری بنوشید. با این حال، یکی از ساده ترین راهکارها برای بهبود طول عمر و کاهش بیماری می تواند مصرف کمتر غذاها ئ نوشیدنی ها باشد.

 


روزه گرفتن، یا خودداری دوره ای از مصرف غذا، نوشیدنی یا هر دوی آنها ، یک روش تاریخی است. روزه در اکثر سنت های مذهبی گنجانده شده است، و اخیراً به یک استراتژی رژیم غذایی محبوب نیز تبدیل شده است، چه به عنوان بخشی از یک برنامه پاکسازی یا یک رژیم محدود کننده کالری.
در حالی که شاید تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی از مطالعات از مزایای سلامتی روزه حمایت می کنند.

 

 

 

در طول روزه چه اتفاقی می افتد ؟

 


هنگامی که بدن منبع انرژی ثابتی از غذا نداشته باشد (زمانی که در عرض هفت تا هشت ساعت هیچ غذایی مصرف نمی‌کنید)، شروع به جستجوی اجزایی برای سوزاندن و تولید انرژی می‌کند. بدن شما ابتدا گلوکز اضافی را می سوزاند، سپس به سمت متابولیسم چربی (تجزیه چربی ها) و همچنین مقادیر کمی متابولیسم پروتئین (تجزیه پروتئین ها) می رود.

 

 

با روزه داری طولانی مدت (معمولاً حدود سه روز)، بدن شروع به تشکیل مولکول هایی به نام اجسام کتون می کند. این حالت به عنوان کتوز شناخته می شود. در طی کتوز، اجسام کتونی در بدن ساخته می شوند و زمانی که گلوکز دیگر در دسترس نیست، به عنوان منبع غذایی جایگزین برای مغز استفاده می شود. تولید بدن کتون به حفظ توده عضلانی بدون چربی تا حد امکان کمک می کند و در عین حال سوخت بدن را نیز تامین می کند.

 

 

در حالی که متابولیسم کوتاه مدت گلوکز و چربی ناشی از روزه داری ، اجزای طبیعی یک سبک زندگی سالم هستند، گرسنگی طولانی مدت و مداوم که منجر به متابولیسم و تجزیه ماهیچه ها و تولید بیش از حد کتون در بدن می شود، برای اندام های بدن استرس زا و مشکل ساز است. بنابراین محدود کردن روزه‌داری ممتد و بدون مصرف حداقل غذا و آشامیدنی ، به بیش از ۷۲ ساعت ، برای حفظ سلامتی و برخورداری از فواید آن ، ضروری است

 

 

 

مزایای فعال کردن اتوفاژی

 


اتوفاژی یکی از نتایج مفید روزه داری است. این فرآیند سلولی توسط زیست‌شناس سلولی دکتر یوشینوری اوسومی، که در سال 2016 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را برای کار خود دریافت کرد، مورد مطالعه قرار گرفت. کلمه اتوفاژی از ریشه یونانی کلمه auto ، "خود" و phagy به معنای "خوردن" گرفته شده است. اتوفاژی یکی از راه هایی است که بدن برای تجزیه و خلاص شدن از شر اجزای سلولی تخریب شده و جایگزین کردن آنها با اجزای کاربردی کار می کند.

 

 

وقتی یک وعده غذایی می خورید، بدن هورمونی به نام انسولین تولید می کند تا به جذب گلوکز کمک کند. این انسولین ، اتوفاژی را کاهش می دهد . با این حال، روزه داری گلوکز موجود در بدن را کاهش می دهد. این منجر به کاهش تولید انسولین و افزایش اتوفاژی سلولی می شود.

 

 

در زیر دو راه برای گنجاندن روزه در روال زندگی روزمره شما آورده شده است که می توانید یکی را انتخاب کرده یا هر دو را تمرین کنید.

 

 

1. روزه شبانه

 


آیورودا می آموزد که بزرگترین وعده غذایی در روز باید ناهار باشد ، با یک شام کوچک قبل از ساعت 6 بعدازظهر
بعد از ساعت 6 بعد از ظهر، بدن وارد چرخه کافا می شود ، که در طی آن تمرکز بر "استراحت و هضم" است. این مرحله از ساعت 18 تا 10 شب طول می کشد، زمانی که بدن برای خواب آماده می شود.

 


بعد از ساعت 10 شب، بدن وارد مرحله واتا می شود که از ساعت 22 تا 2 بامداد طول می کشد در این مدت، بدن در حال متابولیسم مواد مغذی و آماده سازی خود برای روز بعد است. خوردن در این مدت توانایی طبیعی بدن برای سم زدایی و تنظیم مجدد یک شبه را قطع می کند.

در حالت ایده آل، روزانه بین ساعات 6 بعد از ظهر تا 6 صبح غذا نخورید. با پیروی از این الگو، شما یک "مینی روزه" در هر روز خواهید داشت و از ریتم های عادی شبانه روزی بدن خود پیروی می کنید.

 

 

 

2. روزه ادواری

 


بیشتر سنت ‌های مذهبی نوعی روزه‌داری دوره‌ای را در بر می‌گیرند تا بدن از هضم غذا خلاص شود و ذهن وقت بگذارد تا بر معنویت تمرکز کند. به عنوان مثال، هندوئیسم دو روز روزه در ماه را به رسمیت می شناسد. این روزها به نام اکاداشی ، یک کلمه سانسکریت به معنای "یازده" شناخته می شود. در طول Ekadashi ، گزینه های روزه انعطاف پذیر هستند. برخی از آنها به مدت 24 ساعت به طور کامل از مصرف غذا خودداری می کنند و فقط آب یا آبمیوه های بدون شکر مصرف می کنند. برخی دیگر در این روزها از رژیم غذایی ساده پیروی می کنند، غلات و حبوبات را حذف می کنند، اما همچنان آبگوشت و سبزیجات بخارپز مصرف می کنند.

 

 

 

در حالی که Ekadashi راه حلی برای روزه داری منظم ارائه می دهد، در عوض، برنامه‌ای را دنبال کنید که برای شما مناسب است. این ممکن است به صورت هفتگی، ماهانه یا فصلی باشد. هر روزه ای ، سالم و مفید است، به شرط آنکه پرهیز از خوردن و نوشیدن به صورت ممتد و لاینقطع ، بیش از 72 ساعت نباشد

 

 

مانند هر عادت بهداشتی، روزه داری باید احساس سلامتی کلی شما را افزایش دهد. روزه نباید خستگی یا فشار را وارد زندگی شما کند. در طول هر هفته یا هر ماه میتوانید یک عادت روزه داری را انتخاب کنید که برای شما مفید باشد، خواه یک میان وعده شبانه را حذف کنید یا عادت به روزه گرفتن تمام روز را در خود ایجاد کنید. به این ترتیب، می توانید در عین سادگی، نشاط را در بدن خود تقویت کنید.

 

 

روزه آیورودا چیست ؟

 


وقتی انتخاب می کنیم که به روش آیورودا روزه بگیریم، در حال تمرین پراتیاهارا هستیم . Pratyahara از دو کلمه سانسکریت مشتق شده است: " prati" که به معنی مخالف است و " ahara" که به معنای هر چیزی است که وارد بدن می شود. در تمرین پراتیاهارا، ما عمداً انتخاب می‌کنیم که چه چیزی را وارد بدن-ذهن-روح خود کنیم، چه غذا، چه نفس، یا ورودی حسی. پراتیاهارا دوگانه است. همانطور که تصمیم می گیریم از چیزهایی که مضر است دوری کنیم، به روی چیزهایی که سودمند است و به سلامت و شادی ما کمک می کند، متمرکز می شویم.

 

 

روزه آیورودا لزوماً به معنای روزه گرفتن کامل بدون غذا نیست. این به معنای محروم کردن خود و رنج بردن از گرسنگی نیست. یک روزه آیورودا بسیار به غذاها و مایعات مربوط می شود، اما شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم تر و سبک تر و مناسب با شرایط بدنی یا وضعیت فعلی سلامتی ما است.

 

 

چرا روزه مهم است ؟

 


بسیاری از ما بیش از حد تغذیه شده و همچنین دچار سوء تغذیه هستیم. این روزها اکثریت مواد غذایی ، کمبودهایی دارد . پرانا، یا هوش ما بیش از هر زمان دیگری از غذاهای فرآوری شده، آفت کش ها، قارچ کش ها، کودهای مصنوعی، نگهدارنده ها و افزودنی های شیمیایی محاصره شده است. خوردن فراوان غذاهای با کیفیت پایین می تواند به مرور زمان منجر به بروز انواع بیماری در بدن و عدم تعادل سلامت مکرر در ما شود.

 

 

علاوه بر این، وقتی پرخوری می کنیم و غذاهای بی کیفیت را انتخاب می کنیم ، هضم غذا آسیب می بیند. آیورودا می گوید، شما نه تنها چیزی هستید که می خورید، بلکه چیزی هستید که هضم می کنید. هنگامی که آتش گوارش شما، یا آگنی، کم و ضعیف است، به جای هضم کامل غذاهایی که مصرف کرده اید ، شروع به ایجاد و تجمع سموم یا آما در سراسر بدن شما می کند. آما در لغت به معنای "مواد غذایی هضم نشده" است. اگر با مفاهیم آگنی و آما آشنا هستید، ان موضوع را بخوبی می شناسید

 

 

 

آیورودا معتقد است که آما علت اصلی همه بیماری ها است. آما نتیجه هضم ضعیف هر چیزی است که وارد بدن می کنیم، به همین دلیل به آگنی قوی نیاز داریم. هنگامی که برای اولین بار شروع به تجمع آما می کنید، ممکن است چیزهای زیادی از جمله هوس، نوسانات خلقی، خستگی، مه آلود شدن، اضطراب، بوی بد دهان، پوشش روی زبان، بوی بدن، و سستی را تجربه کنید.

 

 


 علائم تجمع آما در بدن

آگنی ، آتش گوارش

(جهت مطالعه بیشتر)


 

 

اگر به عادت‌های غذایی ضعیف ادامه دهید و آما بیشتری ایجاد کنید، این ماده غذایی سمی هضم نشده در نهایت به جریان خون مهاجرت کرده و در سراسر بدن گردش می‌کند. این آما چسبناک و سنگین است و در نقاط "ضعیف" بدن ما قرار می گیرد و در نهایت در شرایط جدی تر ظاهر می شود. مهم است که ama را قبل از اینکه باعث مشکلات عمیق تر شود متوقف کنید و از بین ببرید و در این مورد ، روزه به جسم، ذهن و روح شما کمک می کند

 

 

 fasting ayurveda روزه گرفتن در آیورودا

 

 

فواید روزه

 


اندام های گوارشی بزرگترین اندام های بدن هستند که به انرژی زیادی نیاز دارند و نیاز به استراحت دارند.


استراحت دادن به دستگاه گوارش با روزه گرفتن انرژی آزاد می کند تا برای درمان استفاده شود.


انرژی آزاد شده برای بهبود آگنی، سوزاندن سموم و حمایت از سیستم ایمنی قوی استفاده می شود.


یادگیری نحوه روزه گرفتن بخش مهمی از درک نحوه مراقبت از بدن و ذهنمان است.


ما می توانیم روزه را در برنامه روزانه خود بگنجانیم، همانطور که ممکن است برای استراحت و تسکین ذهن خود به مدیتیشن روی بیاوریم.


بدن می داند که چگونه خود را درمان کند، و اگر مواد غذایی مورد نیاز را برای او فراهم کنیم، این کار را انجام خواهد داد.


با روزه داری، بدن احساس سبکی می کند و درخشش طبیعی خود را باز می یابد.


همانطور که انرژی افزایش می یابد و ذهن شفاف تر و متمرکزتر می شود، انتخاب صحیح برای ادامه پیشرفت آسان تر می شود.


همانطور که بدن ما سموم ناخواسته را دفع می کند، می توانیم راحت تر با آگاهی خود ارتباط برقرار کنیم - به همین دلیل است که بسیاری از سنت های معنوی از روزه برای افزایش رشد معنوی و باز بودن استفاده می کنند.

 

 

 

چگونه یک روزه آیورودا انجام دهیم

 


اولین قدم ساده برای روزه داری این است که شروع به حذف مواد غذایی مانند قندها، کربوهیدرات های تصفیه شده، گلوتن، محصولات لبنی تجاری، چربی های ناسالم مانند مارگارین، گوشت های تجاری، غذاهای غیر ارگانیک، غذاهای اصلاح شده ژنتیکی، غذاهای فرآوری شده، غذاهای باقی مانده و منجمد و فست فودها، کافئین و الکل کنید. همه این مواد تمایل به ایجاد آما و سنگینی دارند. اگر بتوانید یکی از این دسته های غذایی را برای یک روز کامل یا چند روز ، حذف کنید، این یک روزه است!

 

 

 

قبل از شروع هر نوع روزه‌داری، مهم است که وضعیت بدنی، چالش‌های فعلی سلامت، هضم غذا، وجود سموم و نشاط را در نظر بگیرید. اگر پراکریتی، یا وضعیت فعلی سلامتی خود را نمی دانید یا تازه روزه گرفتن را شروع کرده اید یا یک بیماری مزمن را تجربه می‌کنید، بهتر است قبل از اقدام به پاکسازی یا شروع روزه با یک پزشک مشورت کنید.

 


 پرسشنامه تعيين دوشا در آيورودا


 

 

 

انتخاب بهترین زمان

 


اگر صبح با احساس خستگی و کسالت از خواب بیدار می شوید و پوششی روی زبان دارید، زمان مناسبی برای روزه گرفتن متناسب با وضعیت بدنی خود است. این ممکن است به معنای یک روزه آب یا پرهیز از غذا خوردن باشد تا زمانی که پوشش پاک شود. هر زمان که متوجه هر نوع سوء هاضمه مانند گاز معده یا نفخ یا سوزش شدید، بدن شما سیگنال هایی را ارسال می کند که چیزی در بدن شما خاموش است و لازم است به آن توجه کنید. بنابراین به سیستم گوارشی خود استراحت دهید و اجازه دهید در همان ابتدا هر گونه مشکلی را برطرف کند. همچنین هنگام احساس خستگی یا سنگینی بدن ، روزه گرفتن مفید است. علاوه بر این، ممکن است به دلایل معنوی روزه بگیرید یا برای حفظ سلامتی به طور منظم روزه بگیرید.

 

 

دوشاها را در نظر بگیرید

 


آیورودا به طور کلی همواره روزه کوتاه و منظم را توصیه می کند. این می تواند به معنای یک بار در هفته، یک بار در ماه یا در طول فصل ها باشد. روزه داری طولانی (بیش از 72 ساعت ممتد) معمولاً توصیه نمی شود زیرا می تواند گوارش شما را ضعیف کند، بین ذهن و بدن شما گسست ایجاد کند و در واقع می تواند مشکلاتی ایجاد کند که ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبودی حاصل شود.

 


پیروی از غذاهای ساده و راحت هضم مانند میوه ها و سبزیجات، آب میوه ها یا یک خورش ساده و سبک به نام کیچاری ، به دستگاه گوارش اجازه استراحت و سم زدایی می دهد و در عین حال تغذیه و انرژی ساده ای را فراهم می کند.

 

 

روزه برای واتا

 


از آنجا که روزه باعث افزایش کیفیت سبکی ، خشکی و سردی می شود، روزه می تواند باعث تحریک و افزایش واتا دوشا در بدن شود . اگر بدن شما واتای غالب دارد یا عدم تعادل واتا دارید، هرگز نباید روزه آب بگیرید و همچنین نباید بیش از دو روز روزه ممتد بگیرید. می توانید در زمان تغییر فصل یا حداکثر یک بار در ماه روزه بگیرید. اگر از سلامتی خوبی برخوردارید و سرزندگی خوبی دارید، می‌توانید با آب پرتقال شیرین ، انبه یا انگور که همگی آرام‌بخش هستند، تک روزه بگیرید. اگر وضعیت سلامتی بدن شما خوب است ، به طور کلی بهتر است یک روزه کیچاری انجام دهید و چای زنجبیل و رازیانه بنوشد .

 

 

 

روزه برای پیتا

 


اگر پیتایی هستید ، می‌توانید آب میوه‌های تلخ و قابض سبزیجات را که با سبزی‌های برگ‌دار یا آب انگور رقیق‌شده، آلو، یا انار تهیه شده‌اند را در نظر بگیرید. پیتا نباید تنها با آب روزه بگیرد و نباید بیش از سه روز ممتد در هر نوبت روزه بگیرد زیرا پیتاها اغلب هضم قوی دارند. برای پیتا مفید است که در تغییر فصل ، سه روز ، روزه بگیرد و در بقیه سال نیز یک روز در هفته روزه بگیرد. اگر دچار عدم تعادل پیتا هستید یا هنگام روزه داری تحریک پذیر می شوید، بهتر است در طول روز ، کیچاری ناشتا باشید و چای رازیانه بنوشید.

 

 

 

روزه برای کافا

 


اگر کافا غالب هستید و از سلامت خوبی برخوردار هستید، ممکن است به طور منظم تری روزه بگیرید، تا سه روز ، یک بار در سال با مایعاتی مانند آب داغ، لیمو و عسل، سیب یا آب زغال اخته. کافاها می توانند کمی پودر زنجبیل برای افزایش آگنی خود در طول روزه اضافه کنند. علاوه بر این ، اغلب خوب است که کافاها یک روز در هفته در طول سال روزه بگیرند.

 

 


نکات کلی برای موفقیت

 


طول روزه خود را محافظه کارانه انتخاب کنید. شما نباید احساس ضعف، فرسودگی، تحریک پذیری یا گرسنگی دردناکی داشته باشید. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، باید فوراً غذاهای جامد بیشتری مصرف کنید.

 


هر کس همچنان باید بزرگترین "وعده غذایی" خود را در زمان ناهار میل کند، زمانی که هضم قوی است، با یک وعده غذایی کوچکتر برای صبحانه، و وعده غذایی کوچکتر در هنگام شام.

 


یادتان باشد فقط زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید.

 


چای تهیه شده از دانه های زیره، گشنیز و رازیانه برای همه مفید است زیرا آتش گوارش را تقویت می کند و به آرامی سموم را از بین می برد.
تریفالا یکی دیگر از ترکیبات گیاهی است که برای اکثر افراد در طول روزه داری مفید است، زیرا سم زدای ملایمی است و از سیستم گوارش حمایت می کند و در عین حال باعث دفع سالم می شود.

 


اگر تصمیم گرفتید یک روز در هفته روزه بگیرید، بهتر است هر هفته همان روز را انتخاب کنید. اگر با طالع بینی هماهنگ هستید، می توانید یک روز از هفته را برای حمایت از نمودار خود انتخاب کنید، یا به سادگی در روز هفته ای که به دنیا آمده اید روزه بگیرید.

 


در طول روزه داری ممکن است کمی احساس خستگی، سبکی سر، یا سردرد داشته باشید زیرا سموم ترشح شده و بدن شما پاک می شود. اینها همه نشانه های خوبی هستند و در مدت کوتاهی از بین می روند. اگر این علائم ادامه یافت، روزه خود را قطع کنید. شما باید شروع به احساس بهتر و سبک تر کنید زیرا بدن شما از جوان سازی، افزایش انرژی و شفافیت استقبال می کند.

 


مدیتیشن تمرین مفیدی است که برای روند شما در طول روزه داری مناسب است. به یاد داشته باشید که فعالیت خود را کاهش دهید و به بدن خود اجازه استراحت بدهید.

 

چگونه به روزه پایان دهیم ؟

 


هنگامی که روزه خود را تمام کردید، مهم است که سریع دوباره به یک رژیم غذایی معمولی باز نگردید. به عنوان مثال، پس از اتمام یک روزه آبمیوه، بهتر است روز بعد برای صبحانه ، میوه یا مقدار کمی غلات گرم بخورید و سپس یک ناهار ساده که هضمی آسان دارد میل کنید.

 

 

مهم است که برای خروج از روزه گرفتن و برگشت به شرایط غذایی قبلی ، زمان صرف کنید در غیر این صورت، ممکن است بر آتش گوارشی خود فشار وارد کنید که بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر خواهد داشت. بعد از روزه گرفتن، غیرعادی نیست که متوجه شوید هوس کمتری دارید و به طور طبیعی به سمت غذاهایی که برایتان مفید هستند، کشیده می شوید.

 

 

 

چه زمانی روزه نگیریم ؟

 


از آنجایی که روزه‌داری سبک ‌کننده است، می‌تواند برای کسانی که جوان، بسیار مسن، باردار، مادران شیرده، ایام قاعدگی، کمبود وزن یا سوءتغذیه، یا دارای بیماری مزمن هستند، کمی خسته‌ کننده باشد. اگر مشکل پزشکی دارید یا دارو مصرف می کنید، حتما با یک پزشک مشورت کنید و یا با یک پزشک متخصص آیورودا که می تواند شما را راهنمایی کند ، مشاوره داشته باشید

 

 

همانطور که برای اضافه کردن روزه به روال درمانی خود آماده می شوید، به یاد داشته باشید که آیورودا یک سیستم کاملاً فردی است و مهم است که به نقاط قوت و چالش های منحصر به فرد خود آگاه باشید و به آن احترام بگذارید. با گذشت زمان، به تدریج متوجه خواهید شد که چه زمانی نیاز به روزه گرفتن و استراحت دادن به سیستم ذهنی و بدنی خود دارید.

 

 


 مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا روزه گرفتن در آیورودا