دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

marma point مارما پوینت تراپی

 

درمان نقطه مارما یک عمل انرژی درمانی است که در سیستم شفابخش آیورودا 5000 ساله پدید آمده است. این بر اساس یک ماتریس پرانرژی استادانه است که معمولاً اعتقاد بر این است که پایه‌ای برای درمان‌های نقطه‌ای بعدی مانند طب سوزنی، طب فشاری و رفلکسولوژی بوده است. دانش نقاط انرژی حیاتی آیورودا در ابتدا به روشی دوگانه مورد استفاده قرار می گرفت: جنگجویان کالاریپایاتو برای کشتن حریفان به نقاط مارما خاصی ضربه می زدند در حالی که پزشکان آیورودا از سایر نقاط مارما برای فراخوانی شفا استفاده می کردند. یک استاد مارما، که گاهی "آسان" یا "مارمانی" “Aasan” or “Marmani,” نامیده می شود، دانش نادری در مورد چگونگی حرکت دادن یا برداشتن پرانا (انرژی زندگی) برای دستیابی داشت. نتیجه مطلوب.

 

 

 

نقطه مارما چیست؟

 


این نقاط دارای قدرت شفا چیست؟ نقاط Marma اغلب به عنوان نقاط اتصال آگاهی و ماده شناخته می شوند. برای درک آنها، دانش ابتدایی آناتومی انرژی آیورودا مفید است. بر اساس حکمت ودایی، 72000 کانال نیروی حیات در گردش وجود دارد که به نام nadis شناخته می شود، که به بدن فیزیکی می ریزد. این رودخانه های زندگی به معنای واقعی کلمه بدن انسان را زنده و پر انرژی می کنند. نقاطی که پرانا از نادی ها خارج شده و وارد بدن فیزیکی می شود ، نقاط مارما شناخته می شود. بنابراین، نقاط مارما جسم پرانرژی ناملموس را به جسم فیزیکی محسوس متصل می‌کند.

 

 

 

نقاط مارما کجا هستند؟

 


108 نقطه مارما وجود دارد - 107 در بدن فیزیکی و یک نقطه در ذهن. از نظر فیزیکی، نقاط مارما در جایی یافت می شوند که تاندون ها، استخوان ها، ماهیچه ها، مفاصل، سیاهرگ ها، اعصاب و سایر بافت ها به هم می رسند. پزشکان شفابخش باستان، مکان‌های خاص نقاط مارما و همچنین اثرات آن‌ها را بر قسمت‌های مختلف بدن ترسیم می‌کردند. هر نقطه مارما مربوط به یک( vayu عملکرد پرانا)، دوشا (نوع تیپ بدنی)، (dhatu بافت بدن) و اسروتا (srota کانال فیزیکی).

 

 

 

مراکز مارما چگونه کار می کنند ؟

 


وقتی پرانا آزادانه از نادی به داخل مراکز marma حرکت می کند ، سلامتی وجود دارد. با این حال، اگر انرژی راکد شود یا جریان آن مختل شود، سلامتی مختل می شود. روش‌های متداول زیادی وجود دارد که می‌تواند جریان طبیعی پرانا را از طریق نقاط مارما مختل کند:

 

 

مصرف مواد غذایی فاقد حیات
عادات بد خواب
استرس عاطفی
قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب
عدم ورزش
آلودگی
ارتباط ناکافی با طبیعت
زیاد در معرض نورهای غیرطبیعی قرار داشتن

 

 

 

حتی اگر سبک زندگی شما نسبتاً سالم باشد، صرفاً زندگی در دنیای مدرن ممکن است برای تأثیرگذاری بر جریان نیروی حیاتی که وارد بدن شما می شود کافی باشد. بسیاری از فرآیندهایی که اغلب با پیری مرتبط هستند (خستگی، سفتی، از دست دادن حافظه، استخوان های شکننده، هضم حساس، و غیره) به گفته آیورودا، نتیجه از بین رفتن تدریجی بدن به دلیل اختلال در جریان پرانیک است.

 

 

 

مارماتراپی برای رفع رکود در نقاط انرژی حیاتی و در نتیجه افزایش نشاط در قسمت های مربوطه بدن عمل می کند. زیرا تکنیک های مارما در سطح خام پرانا (زمانی که پرانا هنوز برای عملکردهای مختلف خود در بدن انسان متمایز نشده است) ، توانایی آن در تسهیل درمان فیزیکی، ذهنی، عاطفی و معنوی بسیار زیاد است. پزشک و نویسنده آیورودا دکتر Vasant Lad پیشنهاد می کند که تخلیه انرژی در نقاط مارما می تواند داروخانه درونی بدن را فعال کند، بیوشیمی فرد را تغییر دهد و باعث آشکار شدن رادیکال شود. ، تغییرات کیمیاگری.

 

 

سه دوشا و سه مارما اصلی

 


سه مارما اصلی ارتباط نزدیکی با سه دوشا دارند که بدن ما را تنظیم می کنند و در صورت هماهنگی، سلامتی ما را تضمین می کنند. هدف تمام درمان های آیورودا تقویت و بازیابی این تعامل ظریف است.

 

 

واتا دوشا ، پیتا دوشا و کافا دوشا ، هر کدام حوزه های اصلی خود را در فیزیولوژی دارند، به شرح زیر:

 

 

کافا دوشا در ناحیه سر مستقر است. به عنوان مثال، ممکن است بیش از حد کافا از تجمع مخاط در ناحیه بینی و گلو متوجه شود.

 


پیتا دوشا در سطح شبکه خورشیدی و اندام های گوارشی مانند کبد، روده کوچک و پانکراس قرار دارد. به عنوان مثال، پیتا بیش از حد ممکن است با سوزش سر دل بیان شود.

 


واتا دوشا محل اصلی خود را در قسمت تحتانی شکم دارد. واتا اضافی اغلب با یبوست یا کمردرد ظاهر می شود.

 

 

 

سه مارما اصلی به نام های استاپانی ، هریدایا و باستی (Sthapani, Hridaya and Basti) را می توان با این سه ناحیه مرتبط کرد. مارما پیشانی (Sthapani ) کمی بالاتر از مرکز بین ابروها (به اصطلاح چشم سوم)، مارما قلب (Hridaya ) در ناحیه قفسه سینه و مارما (Basti ) تحتانی شکم در سطح مثانه قرار دارد.

 

 

چهار مارما مهم دیگر نیز در صفحه میانی بدن قرار دارند، در مجموع هفت مارما اصلی که با چاکراهایی که ممکن است در آموزه های یوگا شنیده باشید، ارتباط نزدیکی دارند. مارماهای دیگر حول این گره های اصلی گروه بندی می شوند.

 

 

مارما و ماه

 


ماه تأثیر مرکزی بر پرانا و انرژی مارما دارد. هنگامی که ماه در حال افزایش است، انرژی در نقاط حیاتی افزایش می یابد. وقتی ماه رو به زوال است، کاهش می یابد.
در طی 29 تا 30 روزی که ماه از یک ماه جدید به ماه دیگر می گذرد، مارما نیز از مراحل مختلفی عبور می کند. از پاها شروع می شود، مارما یکی پس از دیگری شارژ می شود تا زمانی که ماه کامل به نقاط مارما در سر برسد.

 

 

 

با سفر ماه، از 27 خانه قمری می گذرد، همانطور که در طالع بینی ودایی جیوتیش (Jyotish ) نامیده می شود. هر خانه قمری بیشتر به چهار قسمت تقسیم می شود که هر دوره ویژگی های نجومی خود را دارد. هر یک از این بخش ها را می توان دقیقاً به یک مارما اختصاص داد که در مجموع به تعداد چهار برابر 27 یعنی 108 مارما می رسد، همانطور که در متون کلاسیک توضیح داده شده است.

 

 

این مثال به تنهایی تأثیر متقابل برتر انسان و طبیعت و همچنین عمق متون ودایی را نشان می دهد.

 

 

اصول مارما پوینت تراپی

 


ظریف ترین لایه ها دارای بیشترین پتانسیل برای شفا هستند
برای کار بر روی ماهیچه، فشار محکم لازم است. هنگام انتقال سموم از طریق سیستم لنفاوی، فشار کمتری مورد نیاز است. در واقع اگر فشار بیش از حد اعمال شود، سیستم لنفاوی دور زده شده و ماهیچه ها فعال می شوند. برای دسترسی به لایه انرژی، لمس ملایم ضروری است. انرژی شبیه به یک گیاه حساس است که در پاسخ به لمس سنگین به سمت داخل خم می شود. لمس ملایم ، تنها راه کار بر روی نقاط مارما است.

 


درمان مارما یک روش فوق العاده برای بیماری های روزمره است که می توانید حتی بدون تمرین زیاد روی خود انجام دهید.
به احتمال زیاد، قبلاً به صورت ناخودآگاه از آن استفاده کرده اید، با مالش شقیقه های خود در هنگام سردرد یا لمس گوشه های داخلی چشم با انگشت شست و انگشت اشاره.
هنگام درمان خود، بهتر است به شهود خود اعتماد کنید که کدام محرک ملایم برای شما در لحظه معین مناسب است.

 

 

نیت درمانگر و درمان پذیر باید همسو باشد

 


انرژی به انرژی پاسخ می دهد. دوست داشتن ، مانند خود را جذب می کند. یک فکر قدرتمند می تواند انرژی مربوطه را در بدن برانگیزد. هنگام کار بر روی نقاط مارما، مقاصد قدرتمند درمانگر و درمان پذیر متحد می شوند تا نقطه مارما را فعال کنند و جریان انرژی پرانیک را هدایت کنند. دکتر دیپاک چوپرا در کتاب خود Perfect Health بیان می‌کند که :از آنجایی که مارماها سطحی نیستند، اما در اعماق سیستم نفوذ می‌کنند و می‌توان آنها را از نظر ذهنی تحریک کرد .

 

 

 

مارما تراپی باید توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود

 


درمان نقاط مارما به طور مستقیم بر پرانا و در نتیجه بر کل بدن تأثیر می گذارد. سالها آموزش و تجربه لازم است تا نه تنها نکات مارما و کارکردهای خاص آنها را بیاموزید، بلکه چگونه آن اطلاعات را با نیازهای مشتری خاص ترکیب کنید. به این ترتیب، درمان نقطه مارما باید توسط یک درمانگر آیورودا متبحر انجام شود.

 

 

 

مزایای مارما پوینت تراپی

 


از آنجایی که نقاط مارما اساساً "دروازة احساسات" هستند که از طریق آنها نیروی حیاتی شفابخش، وارد بدن فرد می شود، پتانسیل آنها برای هماهنگ کردن تمام جنبه های سیستم فیزیکی و ذهنی فوق العاده است. بر اساس 20 سال تجربه من به عنوان یک متخصص هنرهای درمانی، گزارش های مشتری نشان می دهد که درمان نقطه مارما ممکن است مزایای زیر را ارائه دهد:

 

 

ایمنی را تقویت می کند
انسدادهای عاطفی را برطرف می کند
سطح انرژی را افزایش می دهد
باعث تسکین درد می شود
هضم، جذب و دفع را بهبود می بخشد
خواب عمیق و احیا کننده را تشویق می کند
گردش خون را به پوست افزایش می دهد
خلاقیت را تقویت می کند
تروما (شوک و آسیب روانی) را آزاد می کند
شهود را گسترش می دهد
تجربه آرامش عمیق را تسهیل می کند
اندام های داخلی را تقویت می کند
دوشاها را متعادل می کند
روند پیری را کُند می کند

 

 

در طول درمان نقطه ای مارما چه انتظاری می توانید داشته باشید؟

 

 

روش های مختلفی وجود دارد که می توان نقاط مارما را تحریک کرد. یک درمانگر آیورودا آموزش دیده می تواند توصیه کند که کدام روش نیازهای خاص شما را برآورده می کند. به طور معمول، تمرین با srota یا ahyangha برای آرام کردن بدن شروع می شود.

 


برای بیرون کشیدن (ama سم) از روغن های گیاهی استفاده کنید و با حرکات دایره ای روی نقاط خاصی از مارما کار کنید. جهت دایره ها - و همچنین ترتیبی که نقاط مارما تحریک می شوند - به دوشا و/یا قصد درمان فرد بستگی دارد.

 

 

دایره های عقربه های ساعت برای تحریک جریان انرژی استفاده می شود در حالی که حرکات خلاف جهت عقربه های ساعت برای آرام کردن انرژی استفاده می شود. برای آرامش عمومی، دایره هایی در خلاف جهت عقربه های ساعت به طور کلی پیشنهاد می شود. بسته به نیازهای فردی، اجزای زیر نیز ممکن است در ماساژ مارما گنجانده شوند.

 

 

 

روغن ضروری

 


روغن‌های ضروری حاوی انرژی و اطلاعاتی از طبیعت هستند. این هوش با انرژی و محتوای اطلاعاتی هر نقطه مارما ارتباط برقرار می کند تا پاسخ خاصی را فراخوانی کند. برای مثال، روغن چوب صندل ممکن است در Sthapani مارما ( نقطه بین ابروها) برای آرام کردن ذهن و بیدار کردن شهود و روغن اکالیپتوس را می توان در Kshipra مارما (نقطه بر کف دست بین انگشت شست و اشاره گر) برای کمک به اختلالات تنفسی استفاده کرد .

 

 

 

کریستال ها و سنگ های قیمتی

 


کریستال‌ها هادی‌های انرژی هستند که پرانا را با ورود به نقطه مارما تقویت می‌کنند. قرار دادن کریستال های انرژی خاص در نقاط منتخب مارما می تواند به افزایش پرانا برای اهداف درمانی و روش های درمانی کمک کند. این امر به ویژه در هنگام هدایت جریان زندگی به آدیپاتی Adhipathi (تاج) مارما یا هدایت آن، از طریق قصد و نیت ، به قسمت خاصی از بدن که نیاز به شفا دارد، مفید است. .

 

 

 

نور درمانی

 


ممکن است از نورهای رنگی روی نقاط مارما برای هدایت پرانای ورودی به یک عملکرد خاص استفاده شود. این می تواند هنگام کار برای بهبود درد و بیماری موضعی مفید باشد.

انرژی یک درمانگر قدرتمند است. در واقع، آیورودا نشان می دهد که تنها شفا دهنده است. با دسترسی مستقیم به پرانا و کار با آن، به جای اینکه صرفاً اثرات آن را در بدن تغییر دهید، می توانید سطوح جدیدی از سلامت، شادابی و آرامش را تجربه کنید. . هنگامی که اهداف شما روشن شد، یک درمان نقطه مارما می تواند دروازه های نیروی حیات و انرژی شفابخش را برای حمایت از تمام وجود شما در روند تحول باز کند!

 


 مطالب مفید پیشنهادی:

 

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا مارما پوینت تراپی